Vilket utställningskoppel?
Hej!
Jag funderar just nu över världens petitess - Utställningskoppel. Jag har fått låna ett av uppfödaren som vi övar med. Men det är nästan sönderbitet av tidigare ägaren och inte alls snyggt, så jag vill skaffa oss ett eget. Uppfödarens koppel är 84 cm långt. Och jag har hittat världens snyggaste koppel på 100 cm.
Jag tycker att 84 cm är "lagom" långt, och min hund (på ca 35 cm i mankhöjd) kan inte trava som han skall i slakt koppel än. Tror ni jag gör ett misstag om jag köper det superdupersnygga 100 cm långa kopplet? Blir det för långt och trassligt? Blir det fult om jag rullar upp det på handen? Hur hade ni tänkt?
Ursäkta om det är en lite konstig fråga, men jag har ingen erfarenhet alls av utställningar och försöker bara treva mig framåt tills vår första i juni.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Utställningskoppel är ju så tunna och du skall välja ett som du trivs med. Göm bara "överblivet" koppel i handen, alltså låt de inte hänga o dingla de ser inte bra ut.
Jag gör som #1, gömmer den överblivna änden i handen. När du ställt ut några gånger så märker du om du trivs med ditt koppel, om inte så byter du. Skulle det vara av läder så kan en skomakare (om det nu finns några såna i närheten…) förkorta det.

Jag har ett ganska styvt koppel som är 80 cm långt. Lagom tycker jag.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag brukar göra en knut på kopplet som blir som en "knopp" att hålla i för att slippa att alltid trassla ihop det. Speciellt om du släpper det vid uppställning… Är själv väldigt kort så de flesta koppel är för långa, så tycker det är mycket skönare nu! :) vad är de för koppel?
Jag vet inte riktigt om det är så tunt att det blir lätt att samla upp i handen. Det är ett vitt läderkoppel, och det ser ändå rätt robust ut på bilden. 9mm brett. Men eftersom det är läder skulle ju en skomakare kunna fixa det om det visar sig för jobbigt, som amandla säger…
Jag har tänkt mycket på det här och har bestämt mig för att köpa det. Det är så förbaskat snyggt att jag inte kan tänka mig något annat. 😃 Tack så mycket för all hjälp!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Visa gärna bild! :D
Mvh Ellenfyrkant