Ringträning.
Tänkte vi kunde lägga upåp lite träningsblder i denna tråden.
Vi kan hjälpa varandra med råd och stöd. Så lägg upp era bilder när ni ringtränar hundarna.
- Redigerat 2024-08-29 11:41 av Draken
Nu tränar vi stenhårt inför utställningsdebuten på Söndag.
Vi måste jobba lite på frambenen, han vill gärna flytta fram dem, men de skall stå parallelt mot bröstkorgen.
- Redigerat 2024-08-29 11:42 av Draken
Han rör sig med otroligt bra steg från sidan ..enligt instruktörerna
Även framifrån har han ett väldigt flytande steg, vilket de skall ha.
Att träna med störning är alltid bra 😉
Han är , tack och lov, jätteduktig och kan koppla av medans vi väntar.
Slalomträningen är jättebra. Både för hunden som går och de som står stilla.
Möte och Dubbel-T är något nytt för mig. Har aldrig tränat så förut.
Man går ut från domaren med en annan som man krokar arm med.
Efter en stund släpper man taget och går åt varsitt håll, man vänder efter en bit, möts och går förbi varandra, sen vänder man igen, går mot varandra, vänder ned, krokar arm, och går tillbaka till domaren igen. Man skall vara i rörelse hela tiden, man får inte stanna och man måste se till att domaren hela tiden ser hunden, även i vändningarna
- Redigerat 2024-08-30 10:03 av Draken
#7: Slalomövningarna, "T" etc är väl enbart träning, inget som har tillkommit på utställning? Det är evigheter sedan jag var på en så jag har noll koll.
Jag har varit så otroligt negativ mot utställningar och är det egentligen fortfarande men funderar på om jag ska ställa Lasse på några inofficiella valputställningar för skoj skull. Det är ju nyttig miljöträning för oss båda.två om inte annat. 😁
Om han ska ställas på off utställning så får hans uppfödare vara handler men jag skulle väl kunna våga ställa på en inoff tänker jag.😃
Kul att se er träning, vi får väl ta tag i det vi med! Jag förmodar dessutom att cairn bedöms på ett bord så det får vi också öva på. Det är ju bara nyttigt med hantering i vilket fall.👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#8: Jag tror inte slalom och T förekommer i utstöllningsringen, utan jag tror det är att hunden skall kunna interagera med andra hundar i alla situationer. Det förekom inte när jag var i ringarna senast för 10 år sedan i varje fall. Och jag har inte sett det när Molam har ställt Maara.
Det är faktiskt ganska roligt med utställning. Men tyvärr så är många utställare ganska högdragna och rent av otrevliga. Några av de "stora" inom Beardisarna är jättehögfärdiga och lite nedlåtande nästan, men runt Chi ringen är det ännu värre 😉
Man lär sig vilka man skal undvika. Det finns många som är jättetrevliga också 😊
Jo alla småhundar bedöms på bordet när domaren känner igenom hunden. Men när de skriver kritiken, så står man oftast på backen framför domarebordet och då skall hunden vara uppställd 🙂
Prova några inoffar, det är jättebra miljöträning. Det är exakt samma upplägg som de stora, fast man kan inte få cert och CACIB, och så är det oftast mycket mindre hundar.