Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: tips-och-råd
Läst 8575 ggr
[T-Fia]
0

Utställningstips, Finsk Lapphund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt nybörjare på det här med utställning men nu har jag bokat in oss på 4 inoff och sedan My Dog. Ringtränar en gång i veckan (svårmotiverade hunden tycker det är tråkigare för varje gång så jag kanske slutar snart) och tränar "stå fint" hemma, men nu undrar jag lite hur ni "stylar" dom och vill veta alla tips och trix ni kan ge mig inte bara om detta utan om allt som har med utställning att göra. Nervös som fan är jag för detta..särskilt den sistnämnda utställningen förstås. Jag vet INGENTING mer än allt man kan läsa sig till men det är ju mera utställningar i allmännhet.

Många säger att dom bara borstar igenom pälsen, men jag är övertygad om att det finns dom som borstar och fönar till hunden för att dölja/få fram hundens fin och fulsidor.

Behöver även tips på hur jag får hunden att stå still med benen när jag har flyttat dom. Eller att hon ställer sig snyggt med benen på en gång. (Hon är ganska trång både bak och fram) Hunden fattar inte vitsen alls med mitt benflyttande, läste att man måste hålla upp huvudet när man flyttar benen (för balansen) men att hålla upp huvud, hålla svansen, hålla godis, flytta ben, se till så hon inte sätter på blir för mycket för mig och mina två händer och blondinhjärna :-S

Jag ställer ut i Juniorgruppen, jag hoppas att domarna accepterar att hundarna inte är fullt lika väldresserade där? ;-) Och kanske att dom ser lite slyngliga ut i kroppen..?

Jamie+Engla
0

Ingen aning hur lapphundar ska se ut men kan tänkas att det är blandning och fluffning dagen innan.. Men ingen aning :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Ebfotograf]
0

Finska Lapphundar ska inte badas innan utställningar, du kan bada hunden 2 veckor innan. Du ska bara borsta igenom hunden.

Du behöver inte hålla i svansen samtidigt som du flyttar benen, eller så tränar du helt enkelt på att hunden inte behöver hållas i huvudet.

[T-Fia]
0

Imorgon gäller det! Första utställningen någonsin! Så nu skall jag borsta hund hela kvällen.

[T-Fia]
0

Nu har vi varit på två utställningar! Båda inoff, men ändå.

Hur det har gått? Ja ser man på rosetterna har det gått bra. HP och BIR första gången och 1.a, HP och BIM idag. Låter skitbra va….

Saken är bara den att har man den enda hunden i rasen på utställningen (eller en av två som idag) så är det klart man blir bäst, eller näst bäst ;-) Känns kanske inte som om domarna är så impade av min hund, men dom skriver mest snälla saker på kritiken iaf.

Till helgen så skulle det faktiskt vara 20 stycken Lappisar dit jag skall, då känns det mer på riktigt.

Vågar mig nog till My Dog, skall bara fundera ut vilken dag vi skall gå på.

[Ebfotograf]
0

Grattis till fina resultat! :)

Jamie+Engla
0

Grattis! Låter kul!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

IdaT
2

Strunta i att flytta svansen och fötterna, speciellt svansen. Min erfarenhet är att det oftast stjälper mer än det hjälper, då hunden störs av det. Träna istället hunden att ställa upp sig fritt, genom att kasta en leksak eller godisbit (godiset behöver du inte bokstavligen kasta iväg, men du måste "tro" att du gör det), så att hunden ställer sig och tittar var den tog vägen, beröm när hunden står och ge godiset, eller spring ikapp leksaken.
Det ställandet lägger du sedan på ett kommando på, eller om du har ett Utställningskoppel, ta på det och träna bara stå och springa, så kommer hunden snart koppla kopplet med stående.

Släpp sedan alla tankar på perfekt och börja fokusera på roligt. Lek lite med hunden i ringen, ge den extra gott godis och bara massa uppmärksamhet. En hund som har roligt visar sig från en betydligt bättre sida än en som har lärt sig att visa sig perfekt. Det där perfekta kommer komma senare, när hunden har börjat förstå grejen med utställning och vet vad du förväntar dig av den i ringen.

Jag bifogar en bild på min svenska lapphund, där han står riktigt bra, han skulle kunna titta lite mer rakt framåt för en bättre resning i nacken, men tassarna är paralella och bakbenen lagom utsträckta. Ett halvår tidigare stod han såhär, med bakbenen under sig. Ytterligare ett halvår tidigare stod han såhär, allstå ungefär som ett år senare.
Han har alltid fått ställa upp sig själv och anledningen till att han började ställa bakbenen under sig var en gammal skada som han fått i skuldran, som han började muskla om sig runt när jag fick honom, vilket gjorde att han en period avlastade med bakbenen, innan han fått sina nya muskler och kunde stå som han egentligen gör.

Poängen med det där? Är hunden korrekt ställer den sig korrekt om den får ställa upp sig själv. Det är bättre att lära hunden ställa upp sig själv än att krångla med tassarna, allt som oftast är det åtminstone en led som hamnar fel.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[T-Fia]
0

Tack för svar :-) Ja min står oftast som din där han har bakbenen under sig, men jag tror att om jag får henne att ta "ett halvt" steg fram så går hon fram lite med frambenen men inte bakbenen. Däremot så har min hund ett något sluttande kors och då lurar det ju blicken lite om jag håller upp svansen tänker jag. Svansen är alltid nere när hon står fint annars :-S Men oftast uppe när hon springer. Dessutom är hon trång både bak och fram, men det missar ändå inte domaren när jag springer med henne, så ja, att flytta ben har jag gett upp.

Det där med att leka när vi ställer borde vi träna på, för kul tror jag inte hon tycker det är, men så är hon heller inte så leken så jag skall försöka komma på något som gör att hon får bra asociationer med att springa i en ring.

IdaT
1

Ett annat tips är att göra henne medveten om sin svans och hur hon bär den, då borde det gå att lära henne hålla upp svansen på kommando. Fast det är inte lika enkelt som att leka fram utställningsglädjen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

[T-Fia]
0

Jag har försökt att "klicka" upp hennes svans, men det har inte gått alls, så jag undrade om hunden ens är medveten om sin svans. Leken är hon inte särskilt, jag har försökt att göra något visst ljud när hon är glad (som när jag kommer hem från jobbet osv) för att hon skall bli glad när jag gör ljudet, men än funkar inte det heller.

Imorgon skall vi till Arvika på inoff utställning, och där skulle vara många lappisar! Kul!

IdaT
0

Något som jag gjorde med Herax när han hade en tendens att "tappa" svansen när han stod uppställd var att busa lite med den, ruska om den lite, bara så att han märkte att jag gjorde något med den (blev medveten om den), när han reagerade så berömde jag.
Det kan också vara ett sätt att öka medvetenheten, men gör det gärna hemma på träning för i början undrar hunden vad du håller på med och vänder sig för att titta på dig eller sätter sig eller liknande. Hur har du försökt göra henne medveten om svansen?

[T-Fia]
0

Jag har försökt med klicker. Klick + godis såfort den börjar viffta lite eller åker upp lite… men det funkade inte alls, men jag gav nog upp ganska fort eftersom jag inte visste om man kunde klicka upp den eller inte, men jag har frågat runt och det skall tydligen gå. Jag skall testa det där med att busa med svansen, tack för tips :-)

Just nu löper hon och då är svansen uppe för det mesta… vi får väl se imorgon på utställningen om hon kan koncentrera sig trots löp och om svansen åker ner eller inte… nu blev jag nervös igen…

IdaT
0

Då säger jag åter igen; släpp tanken på perfekt! Tappar hon svansen när du ställer upp henne, gå runt i en stor ring och ställ upp henne igan, ge henne en leksak att busa med innan du ställer upp henne eller locka med något extra gott godis! Ni behöver inte stå som robotar.

Vi var på Gotland förra sommaren och då såg det ut som på bilden när vi skulle trava på linje, så domaren kunde se hans rörelser. Hela linjen, fram och tillbaka, två gånger! Den utställningen fick vi kritiken "Rör sig parallellt och rastypiskt, när han så vill. Trevligt temprament.". Vi fick också Exellent, CK, CACIB, BIR, men vi var också ensamma i rasen den gången.

Som sagt, så där såg det också ut för oss i ett halvår på utställningar, men jag valde att inte göra något åt det (annat än att stanna till när han hoppade för mycket) eftersom han var unghund och jag ansåg att det var en mycket bättre investering att han såg utställningar som världens party, kanske med förlusten att domaren dömer ner honom lite, än att han visar sig perfekt med tycker att det är tråkigt och slutar visa upp sig.
Nu när han är tre år har han, precis som jag trodde, lugnat ner sig av sig själv och börjat visa upp sig och ha roligt tillsammans med mig när vi är ute på utställningar, men utan allt skuttande…

[T-Fia]
0

Haha, ja det får man gratuera till! Låter som en mycket trevlig domare och duktg som inte stirrar sig blind på en väldresserad hund!

Jag är inte SÅ särskilt orolig för svansen eller benen. Jag håller bara upp svansen, och fötterna är ju där iaf :-) Dessutom är hon lugn som en filbunke, trots sin ringa ålder. Det enda som egentligen kan ställa till det är om hon skall gå med nosen i golvet i två varv, trots lock och pock så finns det mycket goa lukter… annars står hon en liten stund när hon skall, hon travar numera och inte studsar som på första träningen. Dessutom är hon ju bara Junior, så vad kan man begära (försöker övertyga mig själv här ;-))

Jag är mest nervös för det där med att springa i en ring… gillar inte den typen av uppmärksamhet men hitintills har det gått väldigt smärtfritt på dom två utställningarna vi har varit på. Jag försöker se det som en utmaning. Klarar jag My Dog sedan utan att svimma, då klarar jag vad som helst ;-)

Förra helgen var det min dotter som var handler. Hon ville absolut, men jag var lite tveksam eftersom hon är sååå blyg. Duktig som bara den var hon iaf, men hon gör ALDRIG om det säger hon… synd det, för dom är ett fint par.

IdaT
0

#14 Jag har nog aldrig varit med om att någon domare stirrar sig blind på hur väldresserad hunden är, men jag vet att dom finns… Jag kunde inte ens skylla på att min var junior, han gick i championklass alla ovan nämnda tillfällen… Oskyldig

Det är synd att din dotter inte vill visa igen!

[T-Fia]
0

Idag gick det riktigt skit på utställningen. Jag blir nästan lite sur, men nu förstår jag faktiskt varför det är bra om hunden går någorlunda i kopplet för min var odräglig idag, om det beror på att hon löper eller annat vet jag inte, men hon drog i kopplet hela tiden, ville bara ha näsa i backen och struntade i matte totalt. Så fick jag också kritiken att hon har obalanserade rörelser, tro fan det. Sedan så hamnade vi bak hundar som var hälften så stora så vi kunde ju inte springa allas utan mer promenera. Dragkampspromenera då ;-) .

Skall man stanna upp då och vänta för att sedan springa ifatt när man har långsamma hundar före?

[Ebfotograf]
0

Ja det ska du göra, vänta tills hundarna har kommit till hälften av ringen och då kan du börja springa.

[T-Fia]
0

Vad bra, då gör jag det nästa gång, och hoppas att dom som kommer efter mig inte undrar. Utställning på lördag igen :-)

[Ebfotograf]
0

Får man fråga var du ska ställa någonstans? :)

[T-Fia]
0

På lördag skall jag ställa i Dingle. Inoff. Fast vi är bara två med Lappisar så jag får ju ingen före eller efter mig för den andra är en hane. Det blir våran 4.e utställning på lika många veckor så sedan tar vi en paus tills My Dog. Nu vet jag lite hur det går till iaf. Jag kan ju inte påstå att det här med utställning är så himla kul som jag trodde… och kallt är det.

Odette
0

Många bra tips här! Lånar tråden lite om det inte gör något, jag undrar nämligen vilket koppel som passar bäst till finsk lapphund? Min kollegas valp ska snart ställas ut, det är tänkt att jag ska ställa honom *host host*
Så ja, vad ska man tänka på? Antar att ett lite tunnare koppel/halsband är att rekommendera med tanke på pälsen? :)

Tacksam för tips!

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_