Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 2603 ggr
fredricakarlsson
0

Information om utställning?

Hej jag undrar om någon kan skriva lite om hur det går till på hundutällningar? Vad man ska göra innan, vad man ska tänka på, vilka vaccinationer, mm? Hade tänkt ställa ut min hund men måsta läsa på lite först :)

Amandla
0

Jag tror det finns väldigt bra svar på den frågan i tidigare trådar i samma kategori som du lagt in din. 🙂

Kelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På SKK, hittar du det mesta gällande regler osv. Före du ens funderar på att anmäla din hund skall du vara medlem i SKK och ha en registrerad hund. När du vet att din hund är reggad i SKK räcker ej med Jordbruksverket.. Så bör du läsa rasstandarden, kolla på hunden och se om den är rastypisk. För att få en tydligare bild kan du kolla på bilder på Champions eller andra utställnings bilder.. Även fast hunden är finast i dina ögon, får du se det ur ett annat perspektiv. Vet ej vilken nivå du är på så drar de mest basic nu! När du sedan bestämt för att du vill försöka måste du lära hunden att trava rastypiskt, kunna stå stilla på ett rastypiskt sätt och klara av att en främmande person kollar tänderna och känner igenom. Är det en bordshund skall den klara av àtt stå på bordet också. När ni har ett hum om detta kan ni anmäla, en bra grej är att börja med en inofficiell utställning vilket innebär att resultatet ej sparas och blir inte på samma allvar! Om ni ändå vill gå på en större och officiell utställning, finns det internetanmälan till alla länsklubbsutställningar på SKK's hemsida. Ett tips är att kolla upp domaren, vissa domare är mer nybörjare vänliga än andra ;) När ni anmält är det bara att fortsätta träna, be grannar och bekanta känna på hunden, kolla tänder osv.. Ju mer du tränare desto bättre blir det! Blev väldigt lång text nu :O men har du fler frågor är det bara att höra av dig! :)

Kelin
0

Hunden skall ha vaccin mot valpsjuka som är mindre än fyra år gammalt. Den skall även ha fått vaccin mot parvovirus, hcc, hepatit. Det har valpen oftast fått av uppfödaren. Detta är ett kombinerat vaccin. Så kolla med veterinären vad din hund är vaccinerad mot för att vara på den säkra sidan! Är inte helt 100% säker,men detta är det jag lärt mig och går efter. Har för mig att jag läst det på skk också :)