Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 7640 ggr
Reggen
7

tack så jätte mycket!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ni som håller på med utställningar!måste tacka er för det ni gjort med hundraserna genom åren,,,, tack så oerhört mycket!!!!!!!!

Jamie+Engla
0

Va ska detta betyda? Har inte människan förändrats då genom åren?Allting utvecklas och så e de! vissa av dagens raser har blivit bättre än dem gammla.. Mina följer rasstandarden till 100 % och är utan sjukdommar och fel.. Idag finns det två uppfödare i sverige av denna rasen som avlar på mutetade hundar, dem tillhör den minsta gruppen av rasen men är lika stor som dem mellanstora! Men dem som vet hur rasen ska se ut ser att det är fel… Dessa stora kan inte göra det den är från början är använda till, att gå ner i kaninhålorna och jaga kanin.. Dem är ju förstora!! Nu vill övriga uppfödare av denna rasen sätta avelsförbud på dessa, eller iaf att man ej får registrera… Och detta kommer hjälpa min ras att leva vidare så som den ska vara.. Detta är upp till varje rasklubb att ta tag i! Och INTE de som försöker bevara rasen så som den alltid har sett ut..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Vissa hundar är så sönderavlade, det är så skandal! man skäms som människa!

Whisla84
2

Jag förstår inte syftet med detta inlägg…!

Det är ju att säga att alla hundraser är sönderavlade… Vilket inte är fallet. Dessutom har du ju verkligen tagit nutidsbilder som är extrema på en del av raserna.

Och allt är verkligen INTE utställarnas fel. Många av oss som ställer ut våra hundar gör det för att vårda våra raser och driva utvecklingen åt rätt håll.

Så sluta med att dra alla över en kant.

IdaT
0

Dåtid och nutid. Nej, vi utställare har inte förstört våra raser. Det är uppfödares, valpköpares och domares extrema skönhetsideal som gjort det. Min egen hund (nutid) är avlad för utställning/sällskap och i honom ser jag alla förutsättningar som behövs för att han ska kunna utföra det jobb som rasen ursprungligen avlades för. Faktum är att han har två avkommor som utför det jobbet, fast att dom är av "utställningsstam".

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Charlotta-B
1

Tyvärr så har utställninghundarna i många fall ändrats till det sämre.

Men vi som köper hund och vill ställa ut måste tänka på att köpa friska och hälsosamma hundar. Vill man ha en mer utsatt ras så får man va extra noga med att kolla upp föräldrar och sådant.

Vi köpare vill ju inte stötta en avel som är fel. Inte jag allafall!

Vad jag menar är att man ska va väldigt noga när man väljer sin uppfödare, ska vara reggad och ha reggade djur. Vara seriös och finnas där för alla ens frågor oavsett vilka.

I många fall har aveln gått utför väldigt fort tyvärr :(
Men Skk jobbar på detta, vet inte om ni har sett att det har kommit ut en video om de raser som har svårt att andas. Vet dock inte om man kan se den på nätet? Någon som vet?

Charlotta-B

linda88
1

Videon om hundarnas andning kan man se här - http://www.youtube.com/watch?v=yPs6BM0sw8k

Charlotta-B
0

#6 toppen!

Charlotta-B

Belimas
4

Det är inte vi som ställer ut som är orsaken till det där utan ansvaret ligger på uppfödarna och i viss mån domarna som premierar de extrema. Sedan är det knappast smart att dra alla över en kam, långt ifrån alla som ställer ut har de där extrema raserna i alla fall inte i det här forumet.

Jag älskar hundutställningar och det gör inte mig per automatik till någon bov i dramat eller oseriös hundägare.

Om du vill göra något åt det i stället för att bara sitta och gnälla på ett forum så bli en domare då och premiera de som är minst extrema.

Draken
5

Blev lite chockad över trådstartaren 🤦‍♂️ Man kan inte dra alla under en kam, visst finns det raser som är extremavlade, men man måste ju även själv tänka på vad man köper, vilka linjer man går efter, eller har jag fel då 🤔

Min ras är "sönderavlad" genom åren, visserligen inte så extremt som vissa andra, men Beardisen är en vallhund som har blivit ett pälsmonster av en utställningshund. Det är stora skillnader i pälsmängd och storlek mot för vad det var för 20-30 år sedan. Men det är inte allauppfödare som avlar på showhundarna, man får ju välja det som passar dig själv bäst.

Jag älskar utställning och jag ställer mina hundar, jag har både showmodellen och bruksmodellen, visst är det skillnad, men inte så fruktansvärt som trådstartaren skall ha det till

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Charlotta-B
2

Håller med dig där. Man har ju som köpare rätt att välja kennel och uppfödare själv, alltså även välja den avel man själv stödjer.

Charlotta-B

[Iyen]
1

Disskusionen är viktig tycker jag.
Vart vill vi? Vad vill vi uppnå? ska aveln bredda stammarna lite mer?
Borde sjuka hundar kunna vinna?  (Kom inte och säg att det inte är en tävling, utan en bedömning. Det finns vinnare) Och om inte sjuka hundar borde kunna vinna, vart ska gränsen gå och hur ska bevisen läggas fram?

Bedöms en avkomma eller en blivande avelshund?

Och en sak som jaghar tänkt på väldigt mycket.. KAN en utställnings schäfer arbeta på samma sätt som en bruksschäfer? Och kanman verkligen säga att det är samma ras?

Linnea
0

Ni kan ju inte påstå att utställare inte har något som helst ansvar. De flesta som ställer ut håller på eller vill hålla på med avel. Det finns de som ställer ut enbart på skoj men de flesta har ju en tanke om att få bra resultat på sin hund antingen för att meritera föräldrarna eller för att meritera hunden. Varför vill man meritera sin hund? Förmodligen för att man vill använda den i avel.. Man måste ju rannsaka sig själv, är detta en sund hund? Man kan inte enbart gå på vad domarna säger, man måste ha ett eget omdöme också. Men det är ju lättare att skylla på andra.. 

Man borde återinföra kravet på jaktprov/arbetsprov eller annat för alla raser inkl veterinärkontroll så att man vet att hundarna tex kan andas tillräckligt bra, att tänderna inte sitter huller om buller i munnen, att inte hudvecken är så djupa att de blir inflammerade mm.

Man kan inte på enbart utseende avgöra om en individ är bra att använda i avel. Jo man ser dem i rörelse med men hur kan då en schäfer som rör sig i passgång istället för trav anses vara ok? Många räkschäfrar gör det..

Skynda långsamt så går det fortare.