Frågor utställning, koppel
Hej, jag funderar på att ställa ut min snart 5 åriga golden retriever tik på skoj. Det hade varit roligt att se vad hon skulle få för bedömning, hon ser inte riktigt ut som en typisk utställnings golden utan har lite slankare kroppsform, lite mindre päls än de jag sett och inte riktigt den vanliga huvudformen så jag har väl inga stora förhoppningar men det hade varit roligt att testa på någon gång. Jag har aldrig ställt ut men varit och tittat på några utställningar.
Det jag sitter och funderar på nu är hur visar man goldern? står man framför de när de står? eller sitter man på huk och håller upp svansen som de brukar göra på foto?🤔sedan vad är ett lämpligt utställnings koppel till en golden? Helstryp funkar inte så bra på henne eftersom hon blir dragig av det men det fasta man brukar sätta vid nacken hur blir det när de står? Jag har nog mest sett de med helstryp och då lägger de ut halsbandet över bogen.
Sedan är det hur man ska gå? om jag har förstått rätt finns det två olika sätt antingen går man med hunden i löst koppel och har det hängandes om halsen eller så sätter man det vid nacken och håller kopplet sträckt för att få hunden att hålla upp huvudet och visa upp sig bättre. Jag tror inte jag har sett någon hund i löst koppel, så jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Hon kan bli lite seg ibland.
Det blev visst en hel roman hoppas någon orkar läsa det🙂
Goldens ska ställas med svansen längs med kroppen, om hon ställer upp med svansen utåt själv så är det bra. Annars så stödjer du upp halsen och svansen. Du kan ha ett halvstrypshalsband av Utställningskoppel såklart. Gillar hon inte helstryp så ska hon inte ha det. Hur du ska springa har med hunden att göra, Golden's ska ha flytande rörelser (rätta mig om jag har fel) och huvudet högt och stolt. Du får prova dig fram vad som passar henne :) Löst koppel funkar lika bra om hunden för sig själv. Själva halsbandet på kopplet ska sitta vid nacken (nära öronen). Men det är ju självklart en smaksak det också.
Koppel kan du ha ett tunt beige(¿) retriever koppel bara de att du sätter stoppet nedanför själv ringen så det spärrar "strypet" om du hänger med? För när du ställer upp top-tail så är de snyggare om du hänger kopplet på manken typ.. Och då behöver du ett stryp för att enkelt förstora. Om hunden ej är van kan de vara lättare att stödja i kopplet och inte ha det slappt, för att få fram flytet..
Hej jag måste bara fråga vad innebär top-tail? Aldrig hört det innan.
#3 Top to tail. Du sitter oftast ner på knä och håller i hunden.. Som ex. cockrar.. Vissa raser klarar ju inte av att stå fritt :) Slarvigt översatt blir de topp till svans