Fråga om utställning
Suttit och funderat ett tag på några saker. Ska ställa ut min hund(bullterrier) för andra gången. Förre var bara ras utställning och togs inte så allvarligt seriöst då hon hade lite utslag från löpet. Men det gick ändå bra. Denna gång nationell. Börjar redan känna mig nervös fast det är en månad kvar.
Har mest ställt smådjur. Iller får typ inte badas innan då det blir avdrag om den luktar shampo eller om klorna är förkorta. En råtta måste vara klinisk ren och bör badas kvällen innan den ställs ut.
Var sätter man hund?, Finns det nån rekommendation för vit korthårig, om när det är bästa att bada den innan?
Vilka vaccinationer är det som måste vara, och finns det nån mer spruta man bör ta innan? Min hund har Dhppi från sep 2011(ännu 3 års intervall som gäller?) och för kennelhostan fick hon dec 2012 som senast.
Hur går en veterinär kontroll till innan för hund och vad tittar de på förutom om hunden är frisk?
Det är bara hunden och vaccinations intyg som ska uppvisas, eller ska man ha med något annat?
Hur är det att medta icke anmäld hund till hunduställning. Blandrasen har samma vaccinationer. Får han medfölja om han inte stör eller måste man jaga hundvakt och lämna hemma?
Efter man badat en hund. Får man smörja in tassarna med tasssalva som inte ger färg?
Får man avdrag om hunden har t.ex rivsår på nosen eller nått efter lek i skogen eller med annan hund?. Eller bör man verkligen hålla hårt på lek och liknande så hunden inte har minsta lilla skav/rivmärke?
Min bulle bryr sig ju inte för fem öre vad hon springer in i för grenar och saker.
Hur ser det ut inomhus på utställningar. Kan man t.ex ta med en hundbur att hålla hunden i så den kan få en chans att sova/koppla av under dagen?
Vad är det för belöning/uppmuntran man får ha med på själva uppvisningen. Leksak, hundgodis, klicker?
Ras utställningen jag var på såg jag nån som hade pipleksak. Flera gick med godispåse på skärpet. Men vad är det man kan köra på vid större utställning?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Här hittar du alla regler som man som utställare bör känna till. De är hundutställarens bibel ;) - http://www.skk.se/dokumentbanken/utstallnings-och-chamoinatregler/
Bullterrier är ju en ras med kort päls så bada kan du nog göra långt i förväg o så på kvällen innan stryker du bara hunden med ett sämskinn, tar med det till utställningen o stryker hunden med det strax innan ni skall in för o ge pälsen den där extra glansen. Tassalva får du smörja in hundens tassar med, inga problem.
Veterinärkontrollen på utställningar är nästintill obefintlig. Du går förbi några människor som är veterinärer och ber de dig att stanna känner de bara lite snabbt på hunden och eventuellt kollar munnen.
Du skall ha med dig vaccinationsintyg samt PM. Om man får ha med besökande hund brukar stå på arrangerande klubbs hemsida. Om inte ring och fråga. Får man ta med icke anmäld hund skall vaccinationsintyg tas med och samma vaccinationsbestämelser ( som du kan läsa i länken ovan )som för deltagande hund gäller.
Ja du får ta med en hundbur, det är att rekommendera då det kan bli trångt och lång väntan.
Domaren dömer hunden för dagen och ett rivsår ser ju inte så snyggt ut och står domaren o funderar över din hund eller annans hund om vem som bör vinna och han verkligen tycker båda är skitsnygga så kan de ju påverka. Men självklart skall hunden få vara hund och leka som vanligt, det tycker ju i alla fall jag.
Man får ha godis och leksak men håll det diskret. Det skall inte påverka de andra hundarna. Klicker är nog inte så populärt o samma sak med pipsaker eller annat som låter. De brukar jag leka med utanför, dvs utomhus före och efter min hund varit inne i ringen. Man måste visa respekt emot sina medtävlanden helt enkelt.
Lycka till!
#1 tack för svar :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.