Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttillbehör
Läst 5922 ggr
Ellenfyrkant
0

Vilket utställningskoppel?

Vad är det som avgör vilken typ av utstälningskoppel man ska använda på hunden? Det känns som att de flesta har väldigt liknande varandra inom rasen. Men att det sedan skiljer sig mycket raser emellan, trots att det är raser i samma storlek och så. Och vad är det som avgör om man kör med kedja eller inte?

Förstår givetvis att man har olika på Grand Danois och Pekingese. Menar mer utöver det, för det kan skilja sig mycket inom olika raser även av samma storlek har jag sett.

Hoppas ni förstår min fråga!

Mvh Ellenfyrkant

linda88
0

Det handlar ju om smaksak och vad man personligen tycker passar bäst för sin hund och sig själv. Många som har min ras - irländsk setter, använder ett läderkoppel som de sedan liksom lägger i en stor ögla runt hundens bröst vid uppställning. Själv föredrar jag ett tunnare nylonkoppel som jag låter stanna på halsen vid uppställning för jag vill visa min hund i löst koppel o med den typ av läderkoppel skulle de se dumt ut och risken finna att kopplet skulle åka av, vilket inte gör mig nått för jag vill ju inte använda kopplet men de måste man ju :P

Amandla
0

På pudel har man ett smalt halsband och koppel pga att man inte vill störa överlinjen (konturen på ovansidan) då pudlar har så mycket päls och är eleganta hundar. Ett brett halsband och koppel skulle störa intrycket. Fler och fler börjar använda halsband och koppel som är utsmyckade på olika sätt, men de är fortfarande smala.

Ellenfyrkant
0

Det där har jag också funderat på. Utsmyckade koppel… De ser jättefina ut, men de stjäl ju en blink av hundrn i rampljuset. Jag ser inte det som en fördel alls.

Mvh Ellenfyrkant

Amandla
0

Just på pudlar tycker jag inte att det är störande, eller raser som ger samma intryck av "elegans och förfining", vinthundar är ju också sådana raser. Finns såklart fler raser än dem. På en schäfer eller älghund skulle det se konstigt ut, enligt mig.

På pudeln syns ändå bara lite av halsbandet under hakan, så det är ju inte så att det blänker hela vägen runt halsen. Man vill inte heller ha för mycket dekorationer på kopplet för de kan fastna i pälsen och den är man mycket rädd om 😛

Kelin
0

Du bör fundera på hur ställs hunden upp, hur mycket stöd behövs för att traven ska flyta och vilken päls Beror på hur mycket du stödjer i kopplet.. Men försök ha ett tunt i hundensfärg. Sen beror de mycket på hur du ställer upp hunden vad du vill ha. Golden har ofta retriver-koppel i utställnings variant då man hänger den på manken, om den ställs top-to-tail Papillon brukar jag ha nylonkoppel då jag vill att kopplet håller sig på samma ställe och vill stödja i traven, har jag då stryp finns de risk att den stryps. (Tro inte att jag lyfter hunden) Beror även på päls, slät håriga kan man oftast ha lite bredare på om det känns bättre, eller om de behövs för att få nacken i viss vinkel Ursäkta luddigt inlägg