Malmö into!
Den 23-24 Mars är det into uts på Malmö mässan! Efterlängtad uts som jag bara måste till! Någon som planerar att åka dit? Med vilken ras? De e länge till menmen.. Jag längtar!!!
Jag skall dit för första gången men Norma irländsk röd setter. Ställer alltså på lördag. Samma domare dömde henne till andra bästa tik på en FA utställning så jag hoppas han kommer ihåg att han gillar Norma ;)
Eftersom de är ca 50 mil att åka kombinerar jag det med en minisemester med morsan så vi bor 2 nätter på hotell o syrran bor i malmö så de skall bli trevligt haha bäst av allt är ju att morsan betalar allt ^^
Haha! Har 20 min dit ;)
Jag ska dit och titta i alla fall. 
Ska tyvärr inte åka dit, min pojke är SKITFUL rent ut sagt just nu :) Nästa år så blir det många utställningar förhoppningsvis! Jag gillar själv inte Malmö INT pga dåligt utrymme men det är en utställning.
Är anmäld men tvekar på att åka dit.. Ska ställa Junior Handling sen kanske hjälper nån uppfödargrupp eller så.. Har inte bestämt vilken hund än, men de kommer nog :)
Jag ska ditt på lördag.
Ska dit båda dagarna :) handler ju ;)
Jag ska dit.. Men ska inte ställa..
även jag har har 20 min- 50 min dit ;) men eftrsom att jag har korsningar så får man väll ta och titta :)
Vet ni om det kostar något för att bara åka dit och kolla? :)
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
kopierat ifrån deras hemsida -
Det kostar 100:- för vuxen, 80:- för medlemmar i SKK ( ta med medlemskortet) och 50:- för barn 7-15 år, familjebiljett 2 vuxna + upp till 3 barn 250:-, Besökande hund över 4 månader (ta med giltigt vaccinationsintyg) 100:-
Jag ska dit på söndagen. Men börjar elitlydnaden verkligen klockan SJU?
Det står även att domarna kan döma cirka 20-25 hundar i timmen. Säg att det i en ring finns 5 hundar av 5 olika ras, och i en ring finns det 25 hundar av samma ras - tar de ungefär lika lång tid då (cirka en timme) eller blir det en "paus" mellan olika rasers bedömning i den första ringen? Kan inte formulera frågan bättre..
Ifall det tex finns 25 golden och 10 labradorer i ring 14 som vi säger döms av Lars Larsson och kanske 1 pudel, 1 mops, 1 boxer, 1 pincher och 1 dobberman i ring 18 som vi säger döms av Elin Eriksson så kommer självklart Elin Eriksson bli klar med sina bedömningar innan Lars Larsson.
Om varje ring börjar kl 09.00 så måste ju mopsen, boxern, pinchern och dobbermanen vara där i princip samma tid som pudeln som döms först men labradorerna behöver inte vara vid sin ring exakt kl 09.00 eftersom den domaren har 25 hundar att dömma innan de är labradorernas tur.
Sen som utställare får man självklart räkna med att saker kan ta längre tid än man beräknat o även snabbare pga av att domaren är snabb eller anmälda hundar inte kommer så man får ta de där med en nypa salt. Att domaren dömer 20 - 25 hundar i timmen är alltså mest en riktlinje för utställare att veta när de behöver komma.
Finalerna brukar börja vid 15.00. Är inte alla domare klara med sin bedömning måste man vänta men låt oss säga att alla domare är klara 14.00 så börjar man inte finaler tidigare än utsatt tid det är bara för BIR vinnande hundar skall veta exakt när de skall in i final. Har du en hund som blev BIR kl 09.05 kanske du inte vill vara där hela dagen utan åker hem eller åker o gör annat innan final. Har du dessutom blivit BIG 1 på lördag måste du ju veta hur dags BIS finalen är på söndag. Lite surt om de står 15.00 i PM o du kommer med din BIG 1 hund kl 14.40 o fått veta att finalen just varit :P
Hehe hoppas du blev lite klokare på de långa svaret.
Och Ja enligt PM är samlingstiden för elitlydnaden kl 07.00 o säkert start kort där efter.
#13. Argh! Haha tack för ditt svar men jag skrev ju helt galet.. Det ska stå "Säg att det i en ring finns 25 hundar av 5 olika raser (fem av varje!), och i en annan ring finns det 25 hundar av samma ras - tar de ungefär lika lång tid då (cirka en timme) eller blir det en "paus" mellan olika rasers bedömning i den första ringen? Förutsatt att domarna är lika snabba.
Klart att det skulle ta kortare tid att bedöma 5 hundar än 25 stycken. Min fråga skulle vara om det blev paus mellan raserna om det nu exempelvis var fem olika raser som skulle bedömas i samma ring. Och att det därför skulle ta längre tid än om det var samma ras.
Och vad tidigt att tävla redan vid sju. Då har det ju inte ens öppnats för besökare 😮+ att det står såhär
Lydnad
Lydnadstävlingen är på söndagen och startar ca kl. 09.00
Vi har starter i alla 4 lydnadsklasserna."
Där de står om lydnaden kl 09.00 står de att tiderna kommer kunna ädras.
Tror inte riktig ja fattar din fråga. Det beror ju på hur snabb domaren är, hur många i de olika klasserna och hur många som får CK mm. Men de är ingen paus imellan två raser som döms i samma ring för att vänta på en annan ring. Däremot kan domaren välja att ta en kortare kafferast på ca 10 - 15 min när hen vill.
#15. Jo du verkar ha förstått frågan. :) Ingen paus mellan raserna dvs - ok!
Ibland så startar dom vissa tävlingar innan besökarna får komma in. Men vill ni kan jag fråga på plats på fredag när jag bygger monter, om själva tävlingen börjar 07,00.
Ska där vara rasmonter? Ring 6 och är 68 av 68 i ringen, en låååång dag väntar oss.
#18 låååång är de väll inte du behöver ju inte komma så hiskeligt tidigt ju. Speciellt om du har så nära också :)
#19 Mamma vill ju se hennes akitas som går först två ringar bredvid. Så jo, en låååång dag väntar oss. Jag ska kanske även vara handler till Akita med om jag är där och ägaren blir dålig i knäna.. Ja jag bor väldigt nära :)
ja då blir de en låååång dag :) Jag hoppas det blir en lååång dag för mig med. Startar tidigt på morgonen men ja hoppas ju jag måste stanna till gruppfinal ;)
#21 Japp, håller tummarna! Podengomöte dagen innan i mellersta Sverige så det blev tyvärr inte så många podengo på Malmö som det var planerat :/
Tråkigt :/ Här är de tväårtom. Kommer många fler än jag trodde med tanke på domaren och deltagar tidigare år men men de är bara att gå in o äga :P
Jaha! Vår klubb har bara ca 100 medlemmar :)