Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1798 ggr
Mantissa
0

Pälskatastrof!

Min kära mamma var hundvakt åt mig i veckan. En av mina hundar (min enda utställningshund) av rasen borzoi lyckades naturligtvis få en ordentlig diarré den dagen. En lång brun tovig massa hängde längs med byxhänget på det ena benet. Vad göra? Jo, man tar fram SAXEN! För att tvätta bort det är ju äkligt (!)🤓
Jag är nu ägare åt en vacker borzoipojk med EN snaggad byxa..
Någon som vet hur lång tid det tar för fullt behäng at växa ut? Ett år? Två? Tre?

xanna
0

Åh.. Gud.. Jag beklagar.

1 år tror jag ska räcka beroende på vilken ålder han är i. Är han i en "tillväxtsfas" så kan det gå snabbare om man har tur. men jösses vad irriterande.

Sjöstjärna
0

Ojdå, det var ju ett annorlunda tilltag, beklagar.😕 Jag vet inte hur långt benbehäng borzoi ska ha (har själv storpudel), men räkna med att pälsen växer cirka 1 cm per månad. Vill du snabba på tillväxten lite så kan du ge MSM som tillskott (bra för en massa andra saker också som pälskvalitet, leder, muskler, lever, njurar mm) men det är ju ingen mirakelkur, det kommer ta sin lilla tid ändå.

Är han anmäld till några utställningar?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Mantissa
0

Han är 2år. Det har hittills varit uppfödaren som visat honom då jag jobbat helger, men jag vågar knappt visa honom för henne nu😞

xanna
0

Vi köpte vår afghanhund när han var 1,5 år och då var han nerklippt. Det tog 1 år för honom att räknas som pälsad igen.

Så i just den åldern kan det gå väldigt snabbt.

(Mamman i den här familjen tjuvmatade upp hunden så att han led av 10% övervikt när han skulle tävla lure coursing. Det var också oerhört irriterande att upptäcka att hunden inte orkade springa färdigt sitt första lopp den dagen..!)

Mantissa
1

#4 Kul med LC, jag hade rätt stora framgångar med min gamling när det begav sig. Men denna kille visade tyvärr större intresse för de andra hundarna än av trasan. Tyvärr, annars hade vi kunat satsa på det i år!

Borde jag klippa andra byxan också för att det ska bli jämnlångt eller är det bara rent tok? 🥵

xanna
0

Du kan ju alltid snoffsa till det med saxen så att du själv inte stör dig så mycket på det.

Mantissa
2

Får nog gå med mössan i hand till fru uppfödare och be henne se över det så att jag inte ställer till det mer än nödvändigt..
En sak är säker: Saxarna göms i fortsättningen undan om jag ska ha hundvakt!!

Sjöstjärna
3

Eller kanske i alla fall prata allvar med mamsingen…😇

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"