Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 5663 ggr
E-l-vira
1

Ett renrasigt helvete

Alla hundmänniskor behöver se dokumentären ”Ett renrasigt helvete” från 2008, den finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=yZMegQH1SPg

Uppföljaren finns tyvärr inte på youtube (än) och den blev nyligen borttagen från svt-play, finns dock att ladda ner så om man anstränger sig hittar man den :)

Jag har startat samma tråd på hundar.ifokus.se och djurskydd.ifokus.se, gå gärna in där och läs! På dessa trådar har några menat att dokumentärerna inte har med Sverige att göra, det är inte min åsikt. Vi har samma raser med samma problem här i Sverige. Nog för at SKK gör saker för att förbättra vissa rasers hälsa men det krävs mer och det behöver gå fortare.

Skulle verkligen uppskatta om ni ville ögna igenom de andra trådarna så jag inte behöver svara på samma saker igen :)

Vad tycker ni som sett den? Vad tycker ni som inte sett den om hälsoproblemen som finns idag (både sånt som beror på hundarnas utseende, t.ex. trubbnosiga hundar, och sånt  som beror på generna, inavel m.m.)? Hur ska vi lösa problemet? Hur skulle utställningarna kunna se ut lite längre fram?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Misarn
0

Jag kan inte förstå hur vi människor kan låta det pågå och låta det fortsätta såhär i så många år. När det finns så mycket defekter som inte gör hundarna brukliga och kan leva ett normalt hundliv. Är det inte bättre att vi avlar fram sunda och friska hundar som kanske inte ser ut enligt rasstandarden men som kan leva ett värdigt liv? Jag finner inga ord över hur förbannad och uppgiven jag är över mänskligheten som bara sjunker mer och mer i mina ögon.

Det är knappt så jag själv kan titta på dokumentärerna för det skär i hjärtat att få se alla dom hundarna som lider av alla dom sjukdomar som dom egenteligen skulle slippa om människorna hade brytt sig

E-l-vira
1

#1 Jag håller helt med! Rasstandarderna borde handla mer om hundarnas egenskaper och personligheter. Sen förstår jag väl att det kan ingå typ storlek och pälstyp men inte alla dessa extrema saker!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

felzena
2

Fy bubblan! Klarade inte av att titta på hela programmet… Låt hund vara hund och ingen prydnad!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Jamie+Engla
0

#3 du nämnde prydnad.. Var är det? Vill gärna veta ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

#4 en prydnan är något som står och ska se vackert och fint ut  tex ett fönster :)

Jamie+Engla
0

Nu menar jag detta med hundarna.. Är min hund en prydnad bara för att hon är ren och är munti champion? På utställning som är en "skönhets" tävling? Den som bäst stämmer med rasstandarden vinner.

Jamie+Engla
0

Multi*

felzena
2

Om den som stämmer bäst över med rasstandarden som vinner så skulle aldrig det har blivit så mycket sönderavlade raser. Ex. Mopens andningssvårigheter eller schäferns extremt sluttande bakparti(gäller INTE alla hundar inom den rasen) 

Min teori om det hela i VISSA inte alla utställningstävlingar bedömer domarna efter en hund med det lilla extra. Jag tar ett exempel här - I schäferns rasstandard står det ''långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.'' Alltså att Schäfern ska ha en lätt sluttande bakdel. När schäfern bedömdes förut och även i modern tid i utställningar var det hunden som utmärkte sig lite extra som domarna föll för. I det här fallet var det schäfern som hade lite mer ''sned rygg'' än de andra hundarna som tog hem priset och så fortsatte det. Det resulterar att vissa av dagens schäfrar ser ut som dom gör. 

Och då anser jag inte att domarna har hållt sig till den bästa hunden enligt rasstandarden för då skulle hundarna fortfarande sätt ut som de gjorde för några tiotal år sedan. 

[AmstaffLeo]
0

Är det så en schäfer ser ut (krökt rygg och går obalanserat) i svenska utställningar?

felzena
0

#9 Nu vet jag inte om frågan var direkt riktad till mig men besvarar den ändå. Jag skrev inte att det var så på svenska utställningar.

Linnea
4

Det är i regel inte rasstandarden som är felet (inte hela iaf) utan domarens tolkning. Om det står välpälsad vad innebär det? Hur mycket päls är välpälsad. Hur rynkig är en rynkig hals? Hur sluttande är ett sluttande kors?

Hur långt är ett snöre? Tja det är väl här skon klämmer..

Skynda långsamt så går det fortare.

Mantissa
1

kan tillägga att det jobbas mycket med detta nu genom skk, både i rasklubbarna och dommarna. Hoppas bara övriga internatonella förbund följer efter för annars får det för lite genomslag.
Jag gillade #8 och #11