Utställning!
Jag är sugen på att ställa ut min Collie år, men har inte riktigt koll på vad man måste vara medlem i osv. Eftersom jag sett många duktiga här & att ni ställer ut o sånt.. vill jag fråga er, vad är det jag måste vara medlem i & sånt för att få lov & ställa ut henne? 🙂
Och en annan fråga, har ni något tips på hur jag kan träna henne lite? Till utställningen då menar jag!
Tacksam för svar!
Bjuder på en bild nedanför, hon är just nu 8 månader.
Sajtvärd på Collie
Kul att du vill pröva att ställa ut din hund. Utställningar är roliga och väldigt bra miljöträning för hunden. Du måste bli medlem i SKK ansluten länsklubb för att få ställa ut din hund på utställningar som är för alla raser. Du hittar info på SKK's hemsida. Bor du tex i eskilstuna blir du medlem i SÖKK - sörmlands kennelklubb men får ställa i hela sverige såklart.
Vill du vara med på rasspecialer dvs utställningar där det enbart får vara collisar med måste du vara med i rasklubben.
Jag tycker du skall se om det finns någon ringträning i närheten där du bor, hör med kennelklubbarna eller sök efter aktiva hundgrupper på facebook. Att kolla på you tube klipp där de ställer collie kan också vara bra men allra bäst är såklart om du har möjlighet att åka och kolla på en utställning IRL. Bor du nära uppfödaren är säkert denne villig att hjälpa dig om inte kanske hen känner någon som bor nära.
Träna mycket på att din hund skall stå och att de är trevligt när folk tar på henne och känner igenom henne.
Lycka till och hoppas vi får se er i ringarna framöver :)
#2 Tack så mycket, precis hunnit kolla upp det & har bokat en inofficiell hundutställning i Juni nu. Jag ska höra med klubben & så om där finns någon ringträning snart, ska kika runt lite.. kan nog vara bra & köpa ett Utställningskoppel redan nu & träna i det kanske? 🙂
Tack för din hjälp!
Sajtvärd på Collie
Har även varit på många hundutställningar & kollat så vet lite grann iaf! 😉
Sajtvärd på Collie
Ja ett specielt koppel för utställningsträningen kör jag alltid med och i början satte jag i princip bara på de och berömde henne massa o mata henne med godis. när hon hade som trevligast tog jag av det och avslutade träningen bara för att hon verkligen skulle längta tills nästa gång. man vill ju att hunden skall tycka att de är de roligaste som finns.
Lycka till på utställningen. Får man fråga vart du bor, de finns ju en hel del inoffare som är lite närmare i tiden.
Ja, precis.. ska testa det! 🙂
Tack så mycket du. Jag bor i Kristianstad, ska ställa henne i Tollarp på brukshundklubben.
Sajtvärd på Collie