Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 3041 ggr
AnneN
0

Piteå - Ringsekreterarkurs

Jag har för ett par dagar sedan anmält mig till en ringsekreterarkurs som anordnas av SNKK (Södra Norrbottens Kennelklubb).

Start 2 februari i Piteå.

Pris 500kr (återfås efter tjänstgöring 2ggr i SNKK´s regi).

Kursledare är Gerd Larsson.

Jag längtar verkligen efter att få gå denna kurs, har ju testat 2 gånger nu att vara ringsekreterare på inoffare och tycker det är hur roligt som helst! Har ju alltid älskat att vara på utställning, men just nu har jag "bara" en blandras så kan inte ställa egen hund (är för långt att åka till blandisutställningarna) och jag tror mina kompisar börjar bli lite trötta på mitt tjat om att jag vill ställa deras hundar oavsett de är rastypiska eller ej. Då är ju att jobba som ringsekreterare ett utmärkt alternativ för mig då jag får tillfälle att åka på utställningar och ha något att göra så jag inte blir för rastlös, vilket jag lätt kan bli om jag inte ska ställa eller jobba.

Någon mer här som har anmält sig till denna kurs eller som ska anmäla sig?

Eller har du redan utbildat dig till ringsekreterare?

Mer info om hur man anmäler sig finns på http://www.snkk.se

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[T-Fia]
0

Jag är i slutet av min ringsekreterarutbildning. Den teoretiska biten alltså. Om jag gör alla praktiker och aspiranttjänstgöringar så att jag blir klar återstår att se, det är så himla långt att åka till alla länsklubbsutställningar, plus att jag tycker att utställningar är sådär roligt, plus att jag kan ju inte ställa min egen hund den dagen jag jobbar, eller ens ha med den. Som sagt, jag är helt ny på det här med utställning för egen del med, och mitt mål att jag skulle lära mig så mycket som möjligt har jag nått. Och utbildningen var kul tycker jag :-)

AnneN
0

Ser fram emot morgondagen med första utbildningstillfället Skrattande Känner några av de andra kursdeltagarna sedan tidigare, vilket känns tryggt då jag känner mig tryggare då det är kännt folk.

Blir en tidig lördagmorgon, ska vara på kansliet i Piteå kl 09:00 och jag har inget körkort vilket innebär att jag måste ta bussen och åker då hemifrån kl 07:14, så hoppas på att lyckas somna i någorlunga bra tid i natt så jag är pigg imorgon.

#1 Nu kan jag inte svära på att jag kommer ihåg rätt, men jag har för mig att jag läst att som ringsekreterare så får man ställa ut sin hund, bara det inte är för samma domare som man jobbar med. Ska se om jag hittar det igen.

Vet inte vart du bor och hur det ser ut med utställningar där, men jag har tur som bor ganska så mitt i smeten (Luleå) här i norrbotten, finns det ingen att samåka med så går det hyffsat bra med bussar till alla kringliggande kommuner.

Jag är uppvuxen på kennel och har alltid älskat att vara på utställningar, så för mig så känns det som ett självklart steg att gå denna utbildning för att komma framåt och utveckla mig själv och mina kunskaper.

Vad kul att du gillade den teoretiska delen av utbildningen Glad Själv vet jag ännu inget alls om denna utbildnings innehåll, inte ens hur många kurstillfällen det blir, vad som krävs i praktik och aspiranttjänstgöring, men det är förhoppningsvis lite sådant som jag får reda på imorgon Glad

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Får rätta mig lite i #2 angående om ringsekreterare får ställa på samma utställning som tjänstgöring sker, kom bara ihåg del av infon.

Så här står det i skk´s regler:

"Ringsekreterare/aspirant/elev får inte visa hund den dag tjänstgöring sker och inte heller under andra delar av utställningen ställa ut eller visa hund för domare hos vilken tjänstgöring skett eller ska ske. Detta gäller även vid finaltävlingar."

Så för att få ställa ut så krävs att utställningen är under flera dagar (många av de stora utställningarna pågår 2 dagar), att den domare man tjänstgör med inte ska döma den ras man själv ska ställa och inte heller dömer i finalen. Kan vara knepigt men kan fungera med lite tur och planering.

_**/Mvh Anne

linda88
0

Vad händer om det blir en domarändring då? Låt oss säga att man jobbar som ringsekreterare på lördag för domare kalle karlsson men på söndag ställer du ut din labbe för Sven Svensson och bli BIR. I gruppfinalen skall Ann Andersson döma enligt PM men hon är sjuk så Kalle Karlsson får gå in och döma. Får man vara med i finalen då?

AnneN
0

#4 Bra fråga, om jag kommer ihåg det så ska jag ställa den frågan under kursen Skrattande

Nu måste jag försöka sova för jag ska upp om ca 5 timmar.

_**/Mvh Anne

[T-Fia]
0

Egentligen får du inte ställa för den domaren, nej… men sannolikgeten är ju ändå inte så stor att sådana domarbyten skulle bli, och om det händer, ja, så får man väl ta det, eller skicka sin kompis med hunden och hoppas att ingen tänker på at det är din…

Jag gjorde min första elevtjänstgöring på MyDog, det var väldigt intressant, och jag hade kunnat tänka mig att vara ringsekreterare för min egen ras just för att man lär sig så mycket av domaren när man sitter där vid domarbordet ;-) Men som sagt, jag är tveksam till om jag kommer att göra klart praktikdelen, och sedan måste man arbeta varje år för att behålla sin behörighet, annars så får man gå en uppfräschningskurs…