Inoff, säga åt domaren?
Jag ställde min 9-månaders tjej på My dog nu i helgen. Resultatet var över förväntan men däremot så var beteendet inte helt väntat, hon fick nästan panik när domarna skulle känna på henne. Dag 1 så var domaren klumpig o alldeles för på så jag förstår henne faktiskt men ändå, visst kan hon bli orolig men inte sådär! Jag har tänkt att jag helt ska börja om med hanteringsträningen. Istället för att som hitills bara stå ut så vill jag få upp lite glädje och blandar in hennes favorit klickern. Har kört två pass men bara jag o sambon hitills och ser redan skillnad på henne! Imorgon ska vi träffa 5-6 pers o vovvar för o träna ihop så det blir intressant! Så lite tätt inpå nu så är vi inbokade på en inoff på lördag. Jag är osäker på om jag ska gå faktiskt men det lutar åt det. Men det jag funderar på är hur mycket man får säga åt en domare på en inoff? Kan jag ge honom en köttbulle o be honom mata utan att röra henne? Vart går gränsen? Hehe, sa åt domaren på My dog att backa bort från oss o ge oss 10 sekunder. Jag vet inte alls om man får säga något och vad man får säga. Men han var på tok för på, höll på att bryta men valde att säga åt honom istället.. Hann inte ens ställa hunden på bordet innan han hade två stora händer i ansiktet på henne o gjorde konstiga ljud… Bra att domaren är påläst, är en reserverad ras liksom… De efter mig fick iaf lite mer tid innan han anföll de ;-) Suck, en roman som vanligt… Hoppas att någon orkar läsa :-)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Haha, ja du, jag tror ändå att MyDog är en extrem miljö för en ovan hund. Min hund som jag har varit på åtskilliga ringträningar men och några inoff för att träna, hon gillade det inte och hon låter sig inte stressas upp lätt precis. Men det märks inte på henne, men hon var väldigt hängig och öronen slokade. Kanske kände hon sin mattes totala skräck…
Jag tycker inte du skall säga åt domaren att inte röra henne, jag hade nog sagt att hon var rädd och be domaren ta det försiktigt. Och DU kan ju ge en köttbulle när domaren kikar på henne. Vaddå, det är en inoficiell, så om hon har lite köttbulle mellan tänderna kan ju inte spela så stor roll tycker jag.
Men på riktiga utställningar så skall ju även mentaliteten bedömas och en hund som är så rädd att inte domaren kan ta i den kan faktiskt bli diskad och DET är ju inge kul. Tycker det låter som om du börjar bra att träna ihop med andra. Låt dom klämma och känna på henne när det inte är lika allvarligt och hon har det roligare.
Det där är verkligen en känslig fråga hur fånigt det en låter :P men en del domare är väldigt bestämda och skall prompt göra på sitt sett. Dock skulle faktiskt jag på en inoff be domaren om den "hjälp" jag ville. Dock på ett fint sett om du förstår vad jag menar. Förklara att din hund är lite reserverad och fråga om det skulle gå bra att hen kan ta det lungt. Får domaren inte känna igenom hunden kanske du inte får någon HP men det är ju ett gyllene träningstillfälle.
De officiella utställningarna skulle jag vänta med tills hunden har blivit tryggare.
Var på en inoff i norrköping i sommras där domaren skulle döma en blyg goldentik. Denna härliga domare la sig då platt ner på backen så hunden vågade sig fram och hon kunnde kolla på tänderna. Helt underbart.
Bilden är tagen med mobilen så de är inte världens bästa kvalitet
#2 Haha, härligt!
#2 Den utställningen var jag oxå på. Berömde domaren efteråt för att den var så trevlig mot hunden.
TS säg åt domaren att din hund är lite blyg så ska det nog gå bra. Dom brukar vilja att det ska vara en trevlig upplevelse för hunden. Ett tips är att låta flera människor känna o klämma på hunden så ofta som möjligt. Vilket du gör tydligen redan. Vartefter den blir mer van så träna på att bli mer robust med hunden. Vissa domare är väldigt plumpa. Visst behöver dom ta i hunden men ibland går det till överdrift.
#4 Trevligt. Vilken hund hade du?
Gick också fram till domaren efter o berömde henne. Verkligen härligt att se och hon var över lag väldigt trevlig emot alla tycker jag.
Jag ställde inte själv utan var där o tittade på vänner som ställde. var vid "gänget" som syns på bilden 
#6 Hehe oki. Hoppas ni hade en trevlig dag då men lyckade resultat :)