J**** löp...
Hej! Ja nu bestämmer Sig mopsen för att gå in i höglöp nu till Stockholm hundmässa (har haft de ca en vecka) jag har glömt bort, men visst får hon ställas ändå? :O
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ja det får hon.
Hon får ställas men det kommer troligtvis störa de andra hundarna ganska mycket när det luktar höglöpstik så det drar ner på deras prestationer. Personligen skulle jag aldrig ta med vår tik om hon höglöpte på en utställning, då skulle hon få stanna hemma istället.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hade jag anmält henne till en sådan stor utställning hade jag definitivt gått. Det lär inte vara den enda löptiken där.
Jag frågade efter för ett tag sedan på ett annat ställe vad hanhundsägare tyckte. Och varendaste en tyckte att man skulle gå. Kan tala om att jag då gick på en inoff med min när hon löpte. Jag såg inget på hanhundarna, men min tik uppförde sig inte bra alls…
Klart att Engla också löper nu, men jag SKA åka.. Jag åkte på W-Winner i Danmark när hon löpte, uppförde sig skitbra. Med bra resultat med ;)
Precis, det är 7000 hundar anmälda för hela helgen, jag kan ju med gott samvete säga att hon inte kommer vara enda löptiken. Det kommer vara så mycket andra dofter där så dom kommer nog inte märka något! :)
Hon har (duktiga hund!!) slutat löpa för några dagar sedan, ska bada henne så kommer hon förhoppningsvis att lukta som normalt!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Min hane märker av höglöp ganska direkt, sist vi var på stora stockholm så störde det så fruktansvärt så vi åkte ut med en 2:a så vist märker dem det.
Men valet är ju upp till var och en om man vill riskera det för andra. Tiken kommer ju inte ha några större problem, däremot hanhundarna.
Ja, men även om jag inte skulle ta med henne kommer det fortfarande vara många som tar med löptikar. Så en mer eller mindre gör nog inget. Man kan ju inte göra något åt att sin TIK löper. Då skulle jag gärna göra det. :)
De hanhundar vi mött har inte märkt av något, de är ett 10-tal.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Det är ju dock lite skillnad på Höglöp och löp, men som sagt det är ju upp till var och en. Vi har blivit tvungen att ge vår hane p-spruta för att han ska kunna ställas ut pga detta problem med höglöp på utställning.
Lite OT men det Går faktiskt att göra något åt sin löptik. P-spruta och liknande, ska man avla på hunden så är det en bra lösning.
Hon går dock i avel. :)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#10 Var ju det jag skrev, ska man avla är p-spruta ett bra alternatvif för sterelisering. P-sprutan för hund är ju som för p-piller för oss, bara att sluta med när det är avelsdags
Då får man lära sin hane att uppföra sig i närheten av löpande tikar om man tycker att det är så störande.
TS
Givetvis får du ställa ut din tik även om hon löper, skulle hon störa andra hundar (hanar) så är det inte ditt problem utan det är upp till hanhundsägarna att lära sina hundar att uppföra sig.
Att ge en hanhund en kemisk kastrering (spruta eller chip) räknas som doping och är inte att rekommendera om man vill ställa ut eftersom man inte får dispens. De hanhundsägare jag känner säger att deras hundar helt enkelt får lära sig att uppföra sig trots löptikar i närheten.
#11 Fast de är ju inte så bra att hålla på att trycka i sin hund massa hormoner. Jag kan mycket väl förstå att höglöpande tikar på utställning kan vara frustrerande för hanhundsägare men ofta "tuppar" ju hanarna upp sig o blir riktigt riktigt snygga när de finns löptik i närheten och det är ju bara en fördel. Även om de nog är jobbigt för handlern o ha en kåtbock i snöret ;)
Vi har en tik hemma också men vår hane reagerar för det. Och jag påpekar åter igen att det är upp till var och en. Jag sa bara min åsikt, inte mer än så.
+ att detta även handlar om HÖG löp inte löp, dvs det är en risk för en själv också. Om ex. en hane kommer lös, då kan man sitta där med en tjuvparning. Detta är ju dock ingenting som min hund skulle göra, vi har alltid uppsikt över alla familjens medlemmar, det är bara ett exempel, rymmer ju minst en hund/utställning nu för tiden.
Men som sagt poängterar ännu en gång MINA åsikter om det hela.
//ägare till både tik och hane som inte ställer ut vid löp då jag tänker på andra också. Väljer att lämna denna diskusion samt gruppen nu, man får ju tydligen inte ha egna åsikter här :)
Jag har ställt ut ett flertal hanar, både andras och egna, och det har alltid varit någon löptik med på utställningen (och med löp menar jag alla stadier av löp inkl. höglöpet) och det har aldrig varit några problem. De har fått lära sig att uppföra sig från det att de var små och har de ändå reagerat så är det mitt bekymmer och inget som tikägarna ska få skit för.
Om en hane blir så okontrollerad att han kan slita sig loss i närheten av löptikar, då har den hunden inget på en utställning att göra!
//Ägare till 3 tikar och 1 hane, alla okastrerade…..
Jag tror jag märker om det sitter fast en hund på min.
Haha! Men som sagt har hon slutat nu. :)
Precis!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Engla är också på väg ut ur löp nu =)
Kan man inte hålla i sin hund så ska man inte vara på en sådan här plats..(stockholmsmässan)
Tänkte också skriva det, men var rädd för liv. 
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Kan hända, men jag står för vad jag säger till 100 procent
Håller med….. och förhoppningsvis så vet man som ägare vad man har i andra ändan av kopplet och vet vad ens hund klarar av och inte klarar av.
Under alla år jag har ställt så har jag aldrig stött på att en hund har smitit eller slitit sig p.g.a. att det har varit löptikar i närheten (som #16 påstår) utan de har uppfört sig hyfsat normalt.
Vilket larv varför skulle man inte åka på utställning när man har en löpande tik. Det är väl bara lydnad o bruks numera som det inte är tillåtet att tävla med löptik. ( ja internationell elitlydnad då får man) Så blåser vindarna. Tror att vid nästa regelrevidering att det kommer bli tillåtet vid lydnad med.
TS hur gick det då på utställningen?
#24 Även om du fråga ts, så skriver jag hur de gick för mig :) SE UCH, NO UCH, DK UCH, NORD UCH, KBHV-09, INT UCH Faidros Santa Clara-A-Velha "Engla" Blev tredje bästa champion tik :) SeJW-12 Fashion Star Isn't She Lovely "Kiara" blev då tredje bästa tik med titeln Svensk juniorvinnare 2012 ;) Extra roligt med egen uppfödning =)
Det gick inge vidare, tyvärr.. :( du kan läsa mer på: skojaochrebeckasliv.wordpress.com
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka