Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: tips-och-råd
Läst 13461 ggr
joheck
0

Hjälp inför utställning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejhej!

Det blev nu hastigt bestämt att jag ska ställa Pin den 1 september, så nu är det hård träning i en dryg vecka som gäller. Jag har dock väldigt dålig koll på det här med utställning och hur man ställer hund (denna utställning kommer bli lite av en testrunda och ett smakprov för oss), så jag tänkte se om ni här inne kunde hjälpa oss lite.

Det som vi måste träna mest på är att "ställa upp" Pin snyggt. Det är nått vi aldrig gjort tidigare så han fattar inte riktigt vad han ska göraTyst. Men vi behöver även träna på det här med att "visa upp i rörelse" (ringen). Vi har tidigare tränat fot inför lydnad men jag kom igår fram till att det ju är en helt annan sak, så nu har jag börjat träna annorlunda inför utställningen. Här har ni en film på när vi träna lite idag. Kom gärna med tips och synpunkter, känner verkligen att jag är ute på djuptvatten.

Ett par frågor också;

*Är positionen viktig när man springer med hunden i ringen?
*Är det väldigt viktigt med ett utsällningskoppel? (Använder vid träningen ett retriverkoppel).

Tacksam för all hjälp jag/vi kan få!

AnneN
0

Nej Utställningskoppel är inte superviktigt, speciellt inte då det bara är en testgång på inoffare, duger med retrieverkopplet då.

Positionen är inte superviktig så länge hunden inte sliter i kopplet åt alla håll.

Hunden ska trava så man får anpassa sin hastighet till det.

Något jag tänker på i videon är att du går åt fel håll Tungan ute utställning är i vänstervarv, du går höger.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
0

Jo jag vet, men det är så mycket svårare med vänstervarvTyst. Hur stor "ring" är det? Menar hur snäva kurvor kommer det att vara?

Hur såg det ut annars? Är tempot bra? "Hoppar" han för mycket?

Bra att jag kan köra på retriverkopplet, känns säkrare eftersom det är grövre och jag inte vet hur han kommer reagera på plats med alla hundar och människor.

Belimas
1

Sen skulle jag föredra att se honom titta rakt fram när han travar i stället då de inte får korrekta frambensrörelser när de går och söker kontakt hela tiden =) Sen ser det ut som att du skulle kunna gå på lite fortare/ta ut dina steg lite mer så att även han tar ut stegen lite mer om han nu inte går över till galopp då dvs.

Annars såg det fint ut bortsett från att det var åt fel håll då som Anne påpekade =) hunden på vänster sida och gå motsols i ringen så är saken biff.

AnneN
0

#2 Utställningsringen ska vara ca 12*15 meter.

_**/Mvh Anne

joheck
0

#3 Tack för ditt svar! Att träna bort ögonkontakten är jag inte så sugen på, tanken är ju att vi ska tävla i lydnad och är rädd att han förlorar det där med i sånna fall. Men jag ska tänka på det och inte berömma så fort han tittar utan låta han göra lite som han vill.

Ska testa att öka tempot också och se om han klarar av det, han är ju en sån där jobbig än som joggar när jag går, och springer när jag joggar… Ska se till att köra vänstervarv också, men det är ju som sagt mycket svårareOskyldig.

#4 Ok, ska försöka komma ihåg det och mäta upp när vi tränar nästa gång.

joheck
0

Glömde;

Får man använda godis under utställningen?

Hur mycket är det att "stå" och visa upp?

Belimas
0

Jag förstår det =) Det är därför det brukar vara svårt att kombinera både lydnadstävlingar och utställning då "grundpositionen" är olika =)

På inofficiella brukar det aldrig vara några problem med godis i ringen men på officiella kan det finnas domare som är emot att man ger godis sedan kan man ju även tänka på att mata med måtta och inte á la labbe Oskyldig och inte ge något strax innan domaren ska kolla på tänderna (om det är kladdigt godis).

Hela utställningen går ju i stort sett ut på att visa upp sin hund på ett fördelaktigt sett (lättare sagt än gjort) och under tiden man är inne i ringen så är hunden under granskning konstant =)

joheck
0

#7 Ok, skönt att börja med en inoff då! Den här gången är det ju erfarenheten mer än resultatet som jag är ute efter så jag har nog med mig gott godis ifall att.

Är det väldigt "nono" om han skulle sätta sig eller lägga sig ner någon gång i ringen? För visst står man väl still en del?

Belimas
1

Jag brukar passa på att låta de vila lite (sitta eller ligga om de så vill) under tiden som domaren granskar de andra hundarna under den individuella granskningen =)

joheck
0

#9 Ok, det ska jag tänka på. Vet dock inte om vi kommer ha "stå" kommandot bra nog tills dess, så jag har kanske inget att säga till omTyst.

Har du några andra tips eller saker som är bra att veta/tänka på?

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden och hjälper mig!

Belimas
0

Ingen fara! Domarna tar alltid hänsyn till om det är ens första utställning på inofficiella =) Huvudsaken är att han kan stå stilla någorlunda i en liten stund i alla fall när domaren ska kolla på honom.

Hmm…. Det enda jag kan komma på är att vara ute i god tid, bedömningarna kan gå snabbare än vad man tror ibland. Sen så träna på att ställa upp honom på ett bord också då det görs när det är en liten ras men det kanske du visste sen tidigare =)

Stå inte för nära domarbordet när de ber dig ställa upp Pin på marken, står man för nära så ser domaren inte hunden från en korrekt vinkel så mellan 2½-3 meter ifrån brukar vara lagom.

joheck
0

#11 Ok, tack för dom tipsen. Skönt att höra att dom tar hänsyn, då känns det genast mycket bättre! Ska se till att träna med bord också, det kommer antagligen att vara enklare att få han att stå still där än på marken.

Jamie+Engla
0

ett litet tips med som jag såg, ha lite mellanrum mellan dig och pin. Går hunden för nära får hunden ingen egen plats och den smälter in i dina ben. och hunden får ett djup och den ser mer tränad ut än var den kanske är =P

Ge pin inte för mycket godis heller. men ögonkontakten är viktig att du har =P

belimas: Man ska aldrig ta något för givet. jag stog utanför ringen och tog de sista med Engla och såg att domaren titta på Engla och inte hunden i ringen. Jag gick in i ringen, gick ett varv och han titta inte ens på de andra hundarna.. han tog mig i handen och sa grattis! Och det var Englas fjärde utställning! alltså bara junior och vann över champions på ett enda varv i ringen.

efter det var jag alltid berädd! om Engla inte var i bur när rasen var inne så stog hon ###### ordentligt!

(sorry om jag låter arg men jag vill bara veta att ni läst och förstått) =P

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

joheck
0

#13 Ok, tack för tipset! Där skiljer det sig från lydnad också alltsåObestämd. Det är typ det som är svårast med vänstervarv också, för då kliver jag nästan på han… Ska försöka tänka på det!
Godis tänkte jag försöka dra ner på också, ser väl inte så snyggt ut om jag böjer mig ner vartannat steg och ger godis.

En fråga till. Måste man ha bur med sig?

AnneN
0

#14 Nej bur är inte ett måste, räcker med något mjukt att ligga på. Men har man en hund som har svårt att slappna av bland massa folk/hundar så kan en bur som täcks på minst 2 sidor vara bra att ha så hunden får möjlighet att slappna av lite.

_**/Mvh Anne

Belimas
2

Nej visst men det är först inne i ringen som den egentliga bedömningen börjar och utanför skulle inte jag kräva full koncentration av hunden oavsett hur mycket domaren tittar på den, de måste få vila också det är ju trots allt inga robotar.

Amandla
0

Sen är det också så egentligen att domaren ska döma vad h*n ser INNE i ringen, inte utanför. Så man ska absolut inte känna någon press på sig att hunden ska uppföra sig perfekt utanför Flört

Stressa inte upp dig om Pin sätter sig ner eller gör något annat, det är bara en inoffare och ni blir inte straffade på något som helst vis. Ni är ju där för att träna!

Fördelen med ett Utställningskoppel, förutom att det är snyggare osv., är att det ger en tydlig signal till hunden om att det är något annat som krävs av den.

Mata inte med godis för mycket! - det räcker med nån bit om/när ni väntar inne i ringen om det är en hund som domaren tittar på före er, och för guds skull försök att inte tappa nåt i ringen, det är så irriterande för nästa person om dennes hund börjar leta… Godiset använder du mer när du tränar så hunden lär sig att det vankas snask när den gjort rätt. Gradvis kan du ge mindre och mindre godis, till slut räcker det när ni kommit ut ur ringen.

Se till att värma upp hunden en liten stund innan ni ska in (räcker med några minuter) så att hunden vet lite vad du väntar dig och den blir varm i musklerna, då visar den sig bättre.

Först och främst när du både tränar och visar: det viktiga är att ni har kul! Då blir hunden och du glad och ger genast ett mycket trevligare intryck, det vinner ni mycket på Glad

Jag tycker det ser fint ut på filmen, det kommer att gå fint Glad

joheck
0

#17 Tack så jättemycket! Tack för tipsen också. Ska försöka tänka på att det inte är så allvarligt och fokusera på att ha kul.

AnneN
3

En viktig sak som tyvärr även många erfarna utställare glömmer ibland är att rasta hunden ordentligt innan den ska in i ringen så den inte plötsligt blir kiss/bajsnödig och uträttar det inne i ringen!

_**/Mvh Anne

Belimas
0

Håller med, det blir lite av ett irritationsmoment när någon hund helt plötsligt stannar och uträttar sina behov. Råkat ut för det flera gånger, visst kan olyckor hända ändå men rastar man dom ordentligt innan så minimerar man risken i alla fall =)

Jamie+Engla
1

#16 Klart att de inte är några robotar och man behöver inte känna press men man ska ha koll när rasen är inne att man kanske "förhandvisar" hunden på sitt egna sett och så får man uppmärksamhet. Nu har jag en rätt så liten ras både i storlek och antal men det spelar ingen roll för berädd är jag alltid =P

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Belimas
3

Fast man kan få uppmärksamhet på andra sätt också utan att för den skull ställa upp hunden även utanför ringen i väntan på att man ska in, ex. göra en flashig entré. Okej om rasen har börjat bedömningen och man kanske värmer upp lite innan men inte om det är x antal hundar kvar innan rasen ska in.

Sen personligen tycker jag att domaren ska behålla sin koncentration på hundarna som faktiskt är inne i ringen för bedömning oavsett hur snygga hundarna utanför ringen är. Domaren får ju ändå en chans att se hunden/hundarna när de väl äntrar ringen.

joheck
0

Nu kom jag på ännu en fråga. Jag kommer antagligen att bomba er med frågor fram tills utställningenOskyldig.

Hur bör kommunikationen med domaren vara? Jag menar är det jätte seiöst där domaren verkligen är en auktoritär person och man typ bara pratar när man "ges ordet", eller kan man typ småprata och liknande?

Amandla
0

Vänta på att domaren tar kontakt Flört Det är så olika, en del småpratar gärna men många är så koncentrerade så de pratar inte alls mer än säger vad de vill att man ska göra.

AnneN
0

Håller med #24, men då det är din tur så var inte rädd för att fråga domaren om det är något du undrar över, de finns ju där för att lära dig.

_**/Mvh Anne

joheck
0

Ok, då gör jag så!

Ny frågaOskyldig

Kommer domaren att köra en kam genom pälsen? Pin är en papillon.

AnneN
0

#26 Nej domaren kammar inte, de bara klämmer och känner & tittar på hela hunden

_**/Mvh Anne

joheck
0

#27 Ok, skönt! Som du vet är han ju inte jätte förtjust i kammen.

Hur mycket kommer domaren att titta i munnen?

AnneN
0

#28 de brukar inte gräva en massa i munnen utan bara kolla så att tänderna ser bra ut och att de har alla tänder de ska ha.

_**/Mvh Anne

joheck
0

#29 Ok. Vi får se om det är nått han tillåterTyst.

AnneN
0

#30 är det på torsdag kommande vecka du kommer hem? Hinner du med lite träning tillsammans den dagen eller ska vi försöka hinna på fredagen?

_**/Mvh Anne

joheck
0

#31Precis. Vi kommer med nattåget mellan onsdag och torsdag så vi kommer fram torsdag morgon. Så det skulle funka att täffas på eftermiddagen på torsdag.

AnneN
0

#32 Toppen Glad

_**/Mvh Anne

dundeer
0

Jag tror att jag ska tassa här! Känner att jag sitter och funderar på liknande saker! ;)

joheck
0

Du får fylla på med frågor här du också. Du kanske tänker på nått som jag glömt!

dundeer
0

Nå just nu har jag inget, men de kommer! ;)

Vargafrost
0

Då passar jag på att sno tråden för lite frågor jag har klurat på… Flört

Gerpla är inte någon ängel alla gånger, och använder gärna munnen på alla sätt och vis.
Hur sker tandvisningen - drar man upp/undan läppar och kollar, eller öppnar hela munnen? Hur tas det på en inoffare om en valp/unghund inte riktigt är med på tandvisningen utan trilskas lite? Obestämd
Hon är även inne i en sådan period att det mesta ska skällas på, speciellt hundar. Har hört från lite andra med rasen (isländsk fårhund) att det ger med sig med tiden.. Men hur ser domaren på det? Är det värt att chansa på att ställa?
Funderar på att ställa inoff 23/9, hon blir 6 månader den 4/9.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Amandla
0

Trilskas är en sak, men morra eller visa aggressivitet får de absolut inte göra. Olika domare gör olika, vissa lyfter bara på nån läpp, andra öppnar hela gapet och räknar samtliga tänder så var beredd på det.

Kom ihåg att inoffare är till för att träna, domarna har mer överseende med mycket Cool

dundeer
0

hur är det med blyghet vid första ställningen? Våran lilla tik är väldigt blyg för okända… Hon ogillar när folk tar på henne och ryggar gärna undan, hon blir ett år nu snart.. Men hon visar ingen aggrisivitet eller markerar förutom att backa undarn lite :/

joheck
0

Det är min största oro, för min hund visar aggresivitetFoten i munnen.

Amandla
0

#39 Vissa raser är mer skygga av sig, men de ska ju ändå gå att hantera. Träna, träna och åter träna. Be alla som kommer i närheten att lägga handen på ryggen på henne, ställ gärna upp henne på ett bord om hon är liten och säg åt medhjälparna att inte försöka ta henne över huvudet osv utan mer försiktigt på ryggen.

#40 Lite samma där, vissa raser har mer humör men måste ändå gå att hantera. Om en hund visar aggressivitet på utställning, vare sig det är officiell eller inofficiell, (eller andra sorters tävlingar, aktiviteter och prov) har både domare och ringsekreterare skyldighet att anmäla detta till SKK. Hunden kan bli avvisad från området. Se http://www.skk.se/utstallning/regler/oacceptabelt-beteende/

joheck
0

#41 Nej vad du skräms! Han är ju inte aggessiv till sättet eller så. Men han gillar inte att främlingar tar på han och kan morra och försöka bitas om han pressas för hårt.

Vad är konsikvenserna av en sådan anmälan?

Vargafrost
0

#38 Absolut ingen aggressivitet, utan älskar människor. Och hundar, men som sagt, skäller gärna och mycket, och blir väldigt intensiv.
Får väl träna på lite all möjlig "tandvisningshantering" då. Tyst

Vänliga hälsningar

Amandla
0

#42 Som det står i länken Flört Hunden kan bli avvisad, den får inte längre vara med och tävla. Om den tre gånger fått omdömet 0 får den inte alls vara med i några som helst tävlingar/prov/aktiviteter anordnade genom SKK.

Vargafrost
0

#44 Måste bara fråga när frågan är är uppe, påverkar det även tävlingar/prov/aktiviteter genom SBK?

Vänliga hälsningar

Amandla
0

#45 Ja, eftersom Svenska Brukshundklubben är en av specialklubbarna inom SKK se http://www.sbk.nu/

Vargafrost
0

#46 Misstänkte det, men var inte helt hundra. Glad

Vänliga hälsningar

joheck
0

Hur mycket av bedömningen utgår ifrån hundens utseende och hur mycket utgår ifrån hur hunden visas upp?

dundeer
0

Jag tänkte oxå på en till sak bara av nyfikenhet ;D

Om det bara finns EN hund av en sorts ras, blir den automatiskt BIR eller delas inte de ut?

joheck
0

Bra fråga dundeer, funder på samma sak själv. Fast för mig är det ju inte relevant vid den här utställningen då det är fyra pappisar med.

Belimas
1

En bra domare kan se hur hunden är uppbyggd oavsett hur den visas men det är klart, en handler som kan sin sak och kan lyfta fram hundens bästa sidor kanske har större chans men å andra sidan så ska en domare även kunna se en hunds dåliga sidor oavsett hur bra de döljs =)

Nej, är man ensam så betyder inte det per automatik att man blir BIR. På officiella krävs det alltid excellent (eller very good) för att gå vidare till konkurrensbedömningen och där delas CK ut som krävs för att en hund ens ska ha chansen att få tävla om BIR resp. BIM. På inofficiella krävs det HP för att man ska ha chans på det och har man inte en väldigt otypisk hund så är man nästan garanterad BIR om man skulle vara ensam i rasen =)

dundeer
0

#51 hmm, Tack för de svaret!! :) Min lilla tjej är nämligen den enda russkiy toyen på lördag ^^

Belimas
0

Har man en snygg hund så ökar det ju definitivt chansen på bra placeringar ju färre hundar det är anmälda Flört

dundeer
0

#53 haha Ja de säger ju sig själv oxå ;D

dundeer
0

Ojojoj! Snart johanna! De är inte hur många timmar som helst kvar! Jag börjar bli jätte nervös på rikitgt! :o

En panik fråga till er som kan sånthär ;p Kläder? Va ska man tänka på vid klädseln? Tänkte eftersom jag har en liten mörk hund, Ska jag försöka klä mig ljust så hon kommer fram mer?

AnneN
0

#55 klädseln ska man tänka på att ha sådana färger som hunden inte smälter in i, tex har man en svart hund så är inte svarta kläder att rekomendera.

Man bör heller inte ha fladdriga kjolar eller allt för skrikiga färger, handlern ska väl egentligen vara ganska neutral för att inte dra uppmärksamheten från hunden.

Nu är ju tex Cizzi Black & tan så då skulle jag rekomendera att din mamma som jag antar kommer ställa henne har tex ett par ljusa byxor (vitt är inte att rekomendera då det snabbt blir smutsigt).

_**/Mvh Anne

dundeer
0

Nepp! De är jag som ska ställa henne! ;) Ja men då får jag helt enkelt ta en runda på stan och hitta nå ljust! De var precis de jag tänkte på, mörka byxor och en liten mörk hund vid sidan lixom… Men Då vet ja! :D

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#55 Nä nu börjar det verkligen närma sig! Jag måste borsta igenom honom rejält, så ska det badas också. MEN, han blir skitig så himla fort; Hur gör jag!? Jag vill ju inte direkt bära honom fram till utställningen…

Det ska väl bli kast väder imorrn också, hur blir det då?

Haha, han kommer se ut så här juTyst.

joheck
0

Inga fler tips så här timmarna innan?

Amandla
1

Ta det lugnt, se till att ha roligt, ta med vatten att dricka och pengar till parkeringen, fika till dig och något till hunden ifall ni blir kvar länge (till finalerna förhoppningsvis Cool).

joheck
0

Mycket bra tips! Nu gäller det bara att jag ska lyckas med att vara lugn och ha roligt i verkligheten ocksåSkrikandes.

Amandla
1

Och för guds skull, kom ihåg hundens regbevis!! Annars får du överhuvudtaget inte ta med hunden in på området.

joheck
0

Det är packat så in kommer viSkrattande.

Amandla
0

Bra! Jag har varit med om det, det var _inte_ kul alls kan jag berätta. Snopet också.

dundeer
0

Om jag har räknat rätt så kommer vi ställa vid halv 1, ett… Men jag tror f*n att jag ska vara där redan vid 9 för att försöka lugna nerverna… Någon som har nå sista minuten tips för att lugna sig?! :o

AnneN
0

#65 bra att vara i god tid, då hinner både du och vovven slappna av innan det är dags att gå in i ringen + att man som ovan utställare hinner kika lite på hundarna före och hur det går till.

Ett tips för avslappning är att blunda, ta djupa andetag och tänka positivt. Glad

_**/Mvh Anne

dundeer
4

De Där var ju inte farligt! Varför va jag så nevös för? De var ju as kul! :D

Blev dock inget annat än några goda lovord dom ville ha lite djupare bröstkorg och henners kors sluttade lite för mycket men vi hade jätte kul och hon skötte sig jätte jätte bra! :)

joheck
2

#67 Kan bara instämma, super kul va det! Du och Cizzie (stavning…) va superduktiga och hon är verkligen mycket tryggare nu än när jag träffa henne sist.

Det gick över förväntan för mig och Pin. Visserligen blev det bara lovord för oss också. Han fick mycket bra kritik däremot och domaren sa att det va synd att han är så osäker för han är riktigt fin!Skrattande Det blev inge klämmande utan domaren bjöd Pin på godis och kännde lite, men tittade mest. "Han behöver bli mer tillgänglig" va kommentaren vi fick. Fick också tips om att gå på varenda utställning vi kan och träna, träna, träna.

Jag har verkligen fått mersmak och vill ställa både Pin och Sansa mer!

Sansa lyckades smita in i ringen vid ett tillfälle också, hehe slarvig matteSkäms.

dundeer
0

haha Johanna, Vi får gå på varena utställning vi hittar!! :D

Men somsagt, de gick ju jätte jätee bra för er oxå! kul att båda våra små gjort sånna framsteg! :)

joheck
0

Ja det får vi göra! Värsta dream-teamet!

Jo det är fantastiskt kul att se framstegen. Man blir så otroligt stoltKyss.

joheck
1

Så här ser en trött papillon ut!Flört

Amandla
0

Ja visst är det kul med utställning! Och det ÄR bara så, att det alltid lyckas smita nån hund Skrattande Hittills har det inte varit nån av mina *peppar peppar*

dundeer
1

Cizzi har sovit sen vi kom hem! eller ja, vi har tvingat ut henne en gång men hon har nog aldrig sovit såhär! xD

Haha johanna, de var inte bara en hund som smet ju ;)

joheck
0

#72 HihiSkrattande

#73 Jo men att Sansa! smet, det trodde jag verkligen inte. Jag stog med ryggen till och prata med ett gäng och märkte inget äns, stackars Helena fick rusa efter henneOskyldig.

Finns inget bättre än trötta hundar!

dundeer
1

haha men hon är ju så söt! ^^

Belimas
0

Grattis till debuterna! Glad Känner igen det där angående trötta hundar efter utställning, finns inget effektivare sömnmedel än att åka på en utställning Flört Efteråt sover de i flera timmar helt utslagna =)

joheck
0

#75 Jo det är hon verkligenKyss. Tror hon va lite avis och ville visa upp sig i ringen hon med. Nu har jag lärt mig en läxa; Sansa ska ställas hon med!^^

#76 Ja det är såååå skönt med trötta hundar! Tack så mycket, jag är jättenöjd med vår debut. Nu är jag invigd också!

joheck
1

Glömde berätta att det va en liten papillon valp på utställningen som var större än min SansaFörvånad. Bild tagen av htt.

Belimas
0

Oj, se där! Var utställningen på asfalt ? är nog första gången jag har sett det, hade nog inte varit så dumt ibland ffa vid regnigt väder Flört

joheck
0

#79 Yepp det va asfalt. Vädret var väldigt underligt, men vi slapp regn under utställningen i alla fall.

Belimas
0

Ja regn + gräsmattorna är inte kul! I högbo nu i helgen förvandlades nästan alla gräsmattor till leråkrar p.g.a. allt regn + att gräset blir halt att springa på om man nu har en sådan ras då, jag hade gärna ställt på asfalt vid dom tillfällena Flört

dundeer
0

Jag är glad att de var asfalt! Våran lilla dam är inte alls förtjust att springa på annat xD

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.