Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 2516 ggr
joheck
0

Bedömning - storlek?

Hejhej!

Hur strikt är bedömningen av storleken (vikt och mankhöjd) vid utställning?

Vägde mina hundar idag och det blev då 4,2 kg på Pin och 1,7 kg på Sansa. Min oro med Pin är att han antagligen inte är färdig musklad än (endast dryga året gammal), max vikten för hanar är ju 4,5 kg och jag känner att han är farligt nära det redan.

Sansa ligger ju inom gränsen för vikt, min vikt på 1,5 kg. Men hon är istället alldeles för låg (vet inte hennes mankhöjd men Pin som är mycket högre ligger på den önskade höjden kring 28 cm).

Så hur tror ni det blir på bedömning?

Tack på förhand!

Amandla
0

Domaren ska ta hänsyn till hundens ålder, en ettårig hane kan inte vara lika fullt utvecklad som en som är tre-fyra år. Annars vet jag inte hur strängt det är inom papillon (för det är väl rasen?. Kolla med rasklubben kanske? Trender svänger hit och dit, storpudlar ska vara max 62 cm enligt rasstandarden men är ofta större än så. Vissa domare bryr sig inte, andra sätter ner såna.

joheck
0

Jo precis det är papillon. Då mailar jag och kollar med rasklubbenGlad.

Tack för tipset.

Belimas
0

Vikten kan ju inte domaren veta, de har inga vågar på utställningarna ;-) Utan de brukar gå efter hullet på hunden och höjden och ligger han inom gränsen höjdmässigt så är det inga problem. Ligger han däremot precis på maxgränsen så kanske en del domare kommenterar det och drar ner lite på "betyget" men inte alla gör det så länge hunden är proportionerlig till sin storlek.

joheck
0

#3 Ok. Trodde faktiskt att dom vägde på utställningSkäms. Han bör vara ok då för han är väldigt fin i kroppen (tror jag!). Sansa är ju körd då däremot… Funderar på att ställa henne en gång bara för att få bedömning, men vi får se hur det blir med det.

Belimas
1

Nejdå väger gör dom inte =) Kör på! Kan ju alltid vara kul med en bedömning åtminstone =)