Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 3882 ggr
Vargafrost
0

Sätter sig

Var precis ut och ståtränade lite med Gerpla, 5 månader. Och hon har alltid varit en "sittare", på gott och ont. Hon föredrar nu nämligen att sätta sig under ståträningen.
Hur tränar jag lämpligtvis bort detta, utan att förstöra övrigt sittande? Har tänkt lägga in ett ståkommando för att underlätta framöver.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Beckibus
1

Såhär gjorde jag.

Jag hade en godis i handen och sa stå medans hon stod och slickade på godisen. Hon fick massor av beröm osv, sen efter att hon kunde de la jag till att jag stod och fortfarande gjorde samma sak.

Kan försöka filma imorgon.! :D

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Vargafrost
1

Grejen är att hon är en "sittare", vilket jag i övriga fall gärna vill ha.
Däremot så träffade vi en vän igår, som håller på lite med utställning, och då gick det minsann att ställa upp sig utan problem! Tungan ute

Vänliga hälsningar

Satum
0

Jag gjorde ungefär som #1 :)

[johannnnah]
1

Jag lärde också in kommandot stå på ungefär samma sätt som #1, men eftersom att Kiro också gärna ville sätta sig när jag sa stå, så fick jag tipset om att när han satte sig så, ställade jag honom bara igen och igen och igen och när han stod så var det beröm i MASSOR, även om det bara var några sekund! Sen förlängde jag lite i taget och nu står han så fint så :)

Vargafrost
0

#4 Du lyfte alltså upp honom från sittande? Obestämd
Jag vill ju gärna att hon ställer upp sig snyggt självmant.

Vänliga hälsningar

Charlotta-B
0

#5 träna först på att han ska stå överhuvudtaget, sen efterhand så kan du bearbeta snyggheten i ställandet. Flytta benen som du vill ha dom, låt han stå längre stunder så innan han får godisen. Han ska ju sedan kunna stå stilla om dommaren kommer känner och klämmer :)

Så även om du tränar ställandet med en hjälpande han vid baken så kommer det inte förstöra sittandet :)

Charlotta-B

Vargafrost
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Sittandet oroar jag mig inte för, bara det otroligt snygga ställandet hon ordnar själv när hon får ställa sig fritt, så att säga. Så här fint stod hon under första riktiga ståträningen efter lite trixande, och det är så jag vill ha henne. Oskyldig
Jag vill nämligen inte lägga mig i hur hon ställer tassarna och så, eftersom jag vet att hon kan - bara hon inte beslutar sig för att sätta sig.

Vänliga hälsningar

Charlotta-B
1

#7 jätte fint =)
Det är bara träning och träning :D

Charlotta-B

[johannnnah]
0

#5 När han satte sig gick jag framåt ett par steg, sa stå och om han stod still fick han beröm. Om han satte sig, var det bara att göra om. Tålamod kommer man långt med :)

Precis som #6 skriver så får man korrigera till snyggheten när de lärt sig stå. :)

Vargafrost
0

#8 Tack! Glad
Jo, får hoppas på att det gör susen också. Hon tände till fint på kamptrasan häromdagen, så det kanske är den man ska köra med ibland. Skrattande

Vänliga hälsningar

Charlotta-B
0

#10 Jätte bra om dom kan ha en leksak som man kan hålla en bit framför. Men det får inte trigga andra hundar i ringen. och inte va för klumpig för dej. :P

Jag själv använder en liten liten gris i form av pipleksak för katt, eller en kattråtta med kulor i magen som jag kan skramla med. Låga ljud stör ingen annan , men får fokus på min hund. :P Värt att testa.

Charlotta-B

Vargafrost
0

#11 Det blir nog till att svänga förbi Bromma Zoomarknad idag när vi ändå åker förbi, känner jag. Hoppas bara att hon tänder till lite på dom. Glad

Vänliga hälsningar

Beckibus
0

Nu när du fått så många tips kanske min video inte behövs? :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Vargafrost
0

#13 Kan ju komma fler som har liknande problem, och annars är det ju alltid kul att se hur andra har gjort. Glad

Vänliga hälsningar

IdaT
1

Gerpla ställer sig väldigt fint självmant och är intresserad av det som händer runt henne, så jag skulle fortsätta träna som vi gjorde när du var här. Nämligen gå lite med henne, stanna till någon sekund, beröm och gå innan hon hunnit sätta sig. Kanske leka lite för att få det roligt, "kasta" en godis/leksaken, berömma när hon ställer sig och tittar efter den och sedan ge godis eller leka lite till.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Vargafrost
0

#15 Jag har kört vidare en del på det, och nu börjar hon förstå att "stå" (när hon redan står) innebär att man även ska stå still. Däremot ställer hon inte riktigt bakbenen så som jag tycker att hon ska. Men det kan hända att det ser bättre ut i profil. Obestämd

Vänliga hälsningar

IdaT
0

#16 Hur står du i förhållande till henne när du tycker att hon inte ställer upp sig bra?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Vargafrost
0

#17 Har börjat försöka få in henne framför mig för att jag ska hålla koll, tycker att hon ofta står lite för brett med bakbenen. Låter henne då stå och kollar från sidan, men jag kommer ju inte ner i rätt vinkel för att se så som jag vill. Tungan ute

Vänliga hälsningar

IdaT
1

#18 Eftersom hon tidigare ställt sig bra när hon fått ställa sig fritt så skulle jag gissa på att hon är i en växtperiod just nu som gör att bakbenen blir lite som dom blir.