Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: tips-och-råd
Läst 5091 ggr
Beckibus
0

Hur förbereder ni er?

Hej hopp!

Av ren nyfikenhet och sen skulle jag gärna vilja ha lite tips. Hur förbereder ni hunden och er själva inför utställning? Tänkte om ni gjorde speciellt godis just vid utställning? Badar dom 3 dagar innan, varför just då och inte kvällen innan?

Ja skriv allt som ni gör innan utställning!! Skrattande

Skriv också ras! :)

Mvh

Rebecka

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

russin
1

Badar några dagar före så pälsen inte är allt för mjuk på utställningsdagen. Skitar dom ner sig efter badet, så torkar jag bara av - jag har ju bekvämt korthåriga hundar (lancashire heeler)Flört

Klipper klor samtidigt som badet och kollar öron mm så allting är fint - och så peppar jag hundarna lite extra med lite glad ståträning mm. Dom har snabbt lärt sig att när utställninghalsbandet åker på, ska man visa upp sig.

Amandla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju pudel, och då är det ständig pälsvård året om som gäller. Pixie som är den jag ställer ut, är en grå toytik på drygt två år. Henne badar jag helst varannan vecka och putsar oftast varje gång. Inför utställning så rakar jag henne i ansikte mm två-tre dagar innan, badar, rakfönar och klipper dagen/kvällen innan om jag inte måste använda den dagen på resande, då är det ytterligare en dag innan som jag gör det. (mer om pälsvård på pudel hittar du inne på pudel.ifokus). Hon har lite mjuk päls så det får gå max två dagar till utställningen, annars måste jag bada om henne.

Pixie älskar en liten pipråtta, en kattleksak egentligen, hon blir heltokig och lycklig när jag tar fram den och visar upp sig jättefint, pigg och glad som en pudel ska vara.

Belimas
1

Jag brukar bada dom ungefär 2 dagar innan så pälsen inte är för mjuk och fluffig, klipper klor och kollar igenom lite allmänt. Brukar köra lite extra ståträning dagarna innan, korta stunder och med mycket beröm och positiv förstärkning. Använder inget speciellt godis då min är tokig i allt godis och hanen tar aldrig emot godis inne i ringen oavsett vad det bjuds på Glad

Har tibetansk spaniel.

Jamie+Engla
1

jag klipper klor en vecka innan och två dagar innan samt filar. badar gör jag nästan aldrig då de inte behövs. mina ska ha så sträv päls så möjligt! :) tinar mamma scans köttbullar och tar de med. när de e 5 hundar kvar innan min ras börjar tas hundarna ut och får hoppa lite och springa av sig. de får lukta på köttbullen, höjer halspandet och så går vi in..

jag tar på mig mina utställningskläder och sätter upp håret, på med nummerlapp och smyckena..  inte mycket mer än så ;)

senaste gångerna på utställning har min multi champion gått finare än någonsin:) jag behöver inte styra henne mer, hon flyger fram!

Ras: Podengo Portugues liso/pequeno

Engla: SE UCH, NO UCH, DK UCH, NORD UCH, KBHV-09, INT UCH                               Faidros Santa Clara-A-Velha

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Michaela-N
0

#4 Bara en undran varför skriver du ut alla championat för varje land och inte bara C.I.B NORD UCH?

Jamie+Engla
0

#5 de kommer upp ato när jag skriver englas stam. namn.. fråga inte varför? det är inte meningen att några titlar ska komma men allt kommer med =)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

elinhusberg
0

Spännande tråd! :D

Zakaraa
0

Vi gör ingenting speciellt med våran Border terrier.
Som strävhårig ras får man ju inte bada hundarna tätt inpå (x antal veckor innan) utställningar. Vi badar dock bara våra hundar om de blivit smutsiga, onödigt annars tycker vi, det är ju en Terrier trots allt, heh.
Så det är mer att fila ner det vassa på klorna (om det finsn något) kvällen innan. Kolla igenom tänderna och om det ev finns lite päls som behöver fintrimmas. Riktiga trimningen sker omkring en månad innan för att de ska få en bra sträv päls. (Jobbigt när man åker på så många utställningar så man slutar med en överdrivet mogen päls)

Precis innan jag går in i ringen så borstar jag till muschen så den är "korrekt".

Jag använder alltid samma godis, en någelunda starkt doftande *glömt namn* det är vit/bruna mjuka benformade bitar. Bozze (min egna uts-hund) får aldrig godis i, utan alltid när vi lämnat ringen. Ställer jag andra passar jag dock upp till vad de behöver. Tiken våran måste ha godis för att stå medan jag har tränat Bozze till fristående :)

När jag var ny använde jag mig av pipleksak (som jag självklart gick en bit från ringen när jag belönade honom så ingen annan stördes då jag själv Avskyr när folk använder låtande leksaker i ringen *usch*) men han blev för överbusig så det inte gick att lugna ner honom innan man skulle in i konkurrensen så det blev godis under pågående utställning & leksak Efteråt allt var över :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning