Etiketttips-och-råd
Läst 4724 ggr
malin--a
2012-08-10, 14:48

Träna valpen inför utställningar

Hur kan man på bästa sätt träna sin valp inför utställningar? :)

Har en dansk svensk gårdshunds hane som jag ev. planerar att ställa ut någon gång, har aldrig ställt ut innan och detta är även min första hund :)

russin
2012-08-10, 22:08

Jag tycker klickerträning är oslagbart för att lära en valp stå fint och visa sig fintSkrattande

Jag flyttar aldrig på benen på en hund, utan vill den ska stå naturligt bra - och enklast är med just klickerträning tycker jag. Flyttar man för mycket på en valp/en hunds ben så tröttnar dom lätt och säckar i hållningen - och det ska va glädje och kul med utställning om man ska få en hund att visa sig braSkrattande

Jag ar två av samma ras, men måste visa dom lite olika när dom ska stå. Min yngsta visar sig väldigt käckt och galtt och står fint av sig sjlvt när jag står framför henne. Min äldre (som är rätt liten) måste jag ner på knä framför, för annars kikar hon upp för mycket och med det ställer sig under sig med bakbenen.

Jag står hellre framför hunden än bredvid, men det är en smaksak - jag tycker det är lättare att korrigera hur dom står genom att stå framför - då kan jag få den att backa eller ta ett steg framåt beroende på hur jag vill den ska ändra hur den står.

Själva visandet när dom rör på sig är enklare än att få hunden att stå snyggt, men sjlvklart är det bra om den kan visa sig i normal trav utan allt för mycket hoppeskuttFlört vilket ibland inte alltid är så lätt med glada valpar.

Men det viktigaste av allt är att göra träningen rolig, för allt för många hundar tycker utställning är görtrist och säckar ihop som ballongen när dom ska visa upp sig.

malin--a
2012-08-11, 11:03

Hur ska jag lära honom att stå fint med hjälp av klicker? :)
Han är otroligt social, så fort han ser en människa eller hund vill han absolut hälsa, då hjälper inget godis i världen!
Just nu är han bara 4 månader, men jag funderar på att ställa honom nästa månad, då han är 5½ månad. Tänkte att det kanske inte riktigt är lika seriöst på valputställning 4-6 månader som 6-9? :)

russin
2012-08-11, 12:39

är valpen inklickad ? Annars går det lika bra med att berömma så fort han ställer sig fint - annars klickar man om hunden är inklickad med klicker precis när den ställer upp sig snyggt.

russin
2012-08-11, 12:39

Kolla även med din lokala kennelklubb - dom brukar ha ringträningar till lågt pris.

malin--a
2012-08-12, 22:53

Har kommit på ett bra sätt att träna honom nu, tack för dina svar! :)

Upp till toppen