Muskler
Är lite nyfiken på hur muskulösa/välbyggda hundar bedöms på utställning? Ses det som nånting positivt eller negativt? Eller bedöms dom olika från domare till domare?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Detta var en mycket intressant fråga. Jag har ingen jätte erfarenheter av detta. Då jag inte har en hundras av dom som musklemassa synd på samma sätt som tex en rottis.
Men hoppas nån annan här inne kan svaret =)
Men jag kan tänka mej att det är mycket
dommare till dommare , då alla dommare dömer olika.
Charlotta-B
#1 Okej får se om nån annan vet :) för jag skulle gärna vilja bygga lite muskler på min hund. Men vill också ställa ut honom.
Jo så kan det ju vara.
#2 Vad har du för hund. Men jag kan inte tänka mej att det skulle vara nått negativt om man har en musklad hund? Borde ju snare vara possitivt =)
Charlotta-B
#3 Har en Boxer. Jo jag tycker ju det.
våra hundar får lov att vara musklade men inte för mycket. fått beröm för musklade lår och bröstkorg.
boxer finns ju i många olika storlekar (muskelmassan) så att lägga på lite gör nog inte såå mycket. vet dock inte. men man ser många som är musklade som vinner men lika många mindre musklade.
Det är så himla olika, och de finns inget snyggare än musklade hundar, men vissa dommare tycker inte de ser ''snyggt'' ut. Men lagom är bäst tills man vet hur dommare står inför sin ras. Men hellre en hund som har muskler, en hund som inte har.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#6 Håller med.
Prata med andra utställare i din ras. prata med olika uppfödare. många som har erfarenhet av att ställa boxer mycket har säkert ställt för många olika domare och vet på det viset förhoppningsvis lite mer om vad som gäller för just din ras :D
Charlotta-B
#8 Ska göra det :)
om det kommer till att dommaren väljer 2 hundar han tycker om och den ena har muskler men inte den andra så tar han den med muskler
en hund ska va i kondition och me det menas inte en "belgen blue"