Lite frågor
Hejsan! Min hund en cavalier gillar inte att stå så mkt eller jo han står men då domaren ska komma och känna sätter han sig gärna. Vad kan jag göra? Han blir också lätt distraherad av det som händer utanför ringen några tips på hur man kan bibehålla fokuset?
Är nybörjare på utställning och ställde ut honom i Junior handling idag och vi slutade som 7a av 9 deltagare.
Gå på ringträning! Där får du hjälp att förstå hur du ska träna. Ringträningar kan anordnas av lokala kennelklubbar, lokala avdelningar av rasklubbar och ibland även av privatprersoner. Googla och se vad du hittar.
Det finns kurser att gå också, jag har gått för Gerard O'Shea och jag kan rekommendera honom. Det kostar en bra slant men det har verkligen gett mig en bra grund att stå på 
Använd godis eller någon leksak som gör att han har fokus på dig. Vill han inte stå så skulle jag hålla en hand vid låret eller ljumsken. Bara lite lite så brukar dem inte sätta sig ner. Annars håller med #1 gå på ringträning. Det är så jag lärt mig allt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ringträningar är jätte bra! Där får du oxa en massa bra tips på alla möjliga leksaker/godis du kan använda.
Själv har jag en liten liten katt pip leksak, som knappt piper snarare väser lite. som jag har i handen för att han ska triggas lite lagom, lr så riktigt gott godis.
Sen träning och åter träning, be familj och vänner agera domare =)
Charlotta-B