Visa jämthund?
Eventuellt kan det hända att jag får visa en jämthund på utställning i sommar. Varken jag eller ägarna har någon erfarenhet av att visa jämthund, jag har dock visat terriers tidigare. 
Är det något speciellt att tänka på där? Hur ska de visas och ställas, ska kopplet vara hängande eller sträckt? Vilken typ av koppel är vanligast när man visar jämthund? Det är inte frågan om jaktklass av något slag, bara ren utställning om det blir av.
Tack på förhand. 
Jag har själv aldrig ställt just jämthund, men har visat grand danios och Bedlingtonterrier. Brukar när jag springer med hunden ha ett sträckt koppel så man har kontakt hela tiden, men när man ställer upp framför dommaren brukar jag släppa efter så det blir slakt så hunden står för egen maskin lr hur man ska säga, så inte domaren tror man lyfter huvudet med kopplet.
en bra grej är att kolla om rasen har en egen rassida, där kan ibland stå hur man visar just den, och kan vara bra att ha ett litet hum om deras extreriör om man ska ställa på visst sätt för att visa upp vissa saker mer lr mindre :)
jätte kul att du ska visa lite hund i sommar! hoppas du kommer få super kul!
Charlotta-B
Tack för ditt svar.
Jag har försökt leta på rasklubbens hemsida men hittar inte direkt vad jag letar efter, inte heller bilderna ger några bra ledtrådar tycker jag. Rasstandarden har jag också kollat igenom, kommer att gå igenom den bättre om det blir att jämten ska ställas. Det är lite osäkert ännu men jag tänkte vara lite förberedd om det blir av.
Foxterrier har jag visat rätt många gånger nu och de visas oftast med sträckt koppel hela tiden men det är ju inte lika för alla raser. Huskys vet jag visas oftast med slakt koppel, även i trav. Men jag får leta vidare och hoppas att jämtarna går samma dag som terriers på de närmaste utställningarna så jag hinner kolla in dem lite. 
Okej, vad synd att det inte stod mer om hur man visar å så där.
Men precis som du säger är det bra att titta på andra med, alla gör ju olika. och visar olika, mycket är ju även hur det passar sej själv och sin hund.
Charlotta-B

Har aldrig ställt en jämte, men ett tips kan vara att kolla filme på youtube, där brukar man kunna hitta det mesta och då ser man ju hur de som ställer där gör.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Bra tips! =)
Charlotta-B
#4 Tack! Det hade jag inte alls tänkt på, ska kolla om jag hittar något där.