Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1142 ggr
[Hästhoven]
0

Hålla upp huvudet?

Hej!

Ska ställa ut min hund snart & behöver lite tips/råd.

Har ringtränat honom en hel del, vilket går bra.

Men jag hade velat att han höll upp sitt huvud mera när vi går/travar, så jag undrar helt enkelt vad man kan träna på så hunden håller upp huvudet lite högre? 

Kan tillägga att det inte är någon godishund, han är väldigt självständig :-)

Läste på en hemsida att man ska hjälpa till att hålla upp hundens huvud med hjälp av utställningskopplet, men vet ej om det stämmer.

Jamie+Engla
0

Man kan stötta upp huvudet lite, men man ska aldrig hålla upp det. Vad har du för koppel? Många använder fasta koppel, men för hundens skull rekommenderar jag alltid kedja helstryp. När du släpper efter på helstryp, då ökar storleken så att man inte längre stryper. På ett fast stryper man lite hela tiden.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Hästhoven]
0

#1: Ok, har ett Utställningskoppel av läder som går att reglera.

Anna-Helga
0

#2 Sådana har jag också, jag tycker dom är bra. 😎

isblixt
2

Man ska inte strypa sin hund, men som med det utställningskopplet jag har så är där en liten haklapp vilket ger hunden möjlighet till att stödja mot halsbandsdelen. Jag har provat kedja, halvstryp (också kedja) och denna med haklapp och ser helt klart en gladare hund i ringen med detta koppel. 

Sätt kopplet så långt upp som möjligt på halsen så får du bättre kontroll på hunden. Och ja, jag brukar hålla upp huvudet lite försiktigt på min hund. :)

[Hästhoven]
0

Lägger till en liten fråga, hur kan man träna sin hund så den håller upp svansen när man springer i ringen? min hund har i princip alltid svansen hängandes, men ett plus är att han annars springer väldigt fint & ställer sig fint.

LuLeLo
0

#5 Vad är det för ras? Jag skulle tagga till hunden med godis eller leksak för att få den att lyfta svansen.

Tass Josephine

Anna-Helga
0

Försök att få hunden att ha roligt tillsammans med dig! Det är ungefär som att se glad ut på kort, det är svårt att göra sig till, det bästa är att träna och skoja och ha så roligt som möjligt tills det faktiskt blir roligt för både dig och din hund! 😜Då får du upp både huvud och svans!