stå fint?
Har aldrig deltagit själv i utställningar men vart o kollat på flera.
Tänker på hur ni gör när ni får era hundar o stå fint?¨
haha flyttar vissa seriöst på tassarna för att hunden ska stå sk. "rätt" ? :D
sedan vissa har ju speciella byglar på halsbanden typ, för att det ska trycka så hunden sträcker ut huvudet mm.?? skulle va roligt o veta lite :)
❤️
Beror helt på vilken ras man visar. Vissa hundar ser så mycket bättre ut om man håller upp svans och huvud och liksom med ett lätt tryck visa hunden var den skall lägga tyngdpunkten och andra är bättre i frivisning. Sen får man även se till individen. Jag flyttar min hunds tassar ja och många fler. Min hund kan även fristå men tycker inte de är lika snyggt men behövs ibland om domaren stressar o då har ja lär henne att back när ja går mot henne o gå framåt när jag backar om jag vill att hon skall flytta baktassar lutar ja mig bara mot henne o likadant bakåt om ja vill hon flyttar framtassarna. Hur man tränar in de, ja de är som man tränar in allt annat man lär hunden. Belöna, bygg upp en förväntan och öka succesivt kraven.
Visar jag andras hundar ja då får man anpassa sitt sätt att visa ännu mer eftersom alla hundar inte lärt sig fristå eller för den delen att man håller i dom.
Mina hundar kan inte stå fullt ut som föväntas på utställning utan jag får "ställa upp" dom igen några gånger. Men jag låter dom alltid ställa sig naturligt, det är också det jag personligen föredrar med alla hundar, jag är ju dock ingen domare. Har hört att många hundar oftast ställer sig snyggare naturligt än när man flyttar på tassarna eller på annat sätt försöker få dom att stå på ett speciellt sätt. Jag drar heller inte upp huvudet med kopplet utan låter mina hundar visa sin "vardagliga" ställning. Tycker det kan se rätt ruskigt ut i ringen när vissa handlers nästan stryper hunden för att de ska upp med huvudet.
Det är mycket träning! Jag säger alltid till mina valpköpare att lära hunden stå innan man lär den sitt… :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag lät alltid min toypudeltik ställa upp sig själv, dels pga att min kropp inte fixar att gå ner på knä och upp igen ett antal gånger på några få minuter, och dels för att visa domaren att hon är välbyggd med bra vinklar både fram och bak vilket gör att hon står riktigt bra. Börjar jag och peta i hur en bra hund står blir det lätt obalans i intrycket och det kan ge domaren en felaktig bild. Men man ska komma ihåg att olika raser visas på olika sätt och olika sätt att visa hundar passar olika människor olika bra (många olika där haha 😛). Det gäller att hitta det som passar just dig och din hund så ni samspelar på bästa sätt!
Jag flyttar väldigt sällan på Pixels tassar då han ställer sig snyggt naturligt 9 av 19 gånger. Se har vi tränat mycket freestacking. Så rör jag mig ill vänster så flyttar han sig till vänster om han behöver balansera upp sig.
Sen så undviker jag sträckt koppel när jag "springer" med min hund då det ser onaturligt ut att en hund ska ha "svan-nacke" och dessutom riskerar man paddlande rörelser i frambenen då hunden inte når ner ordentligt. Så ett leende koppel och mycket skojande och snacka med hunden så lyfter han sitt eget huvud och får en stolt hållning ^^