Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettinofficiella-utställningar
Läst 2963 ggr
_Spike_
0

Behöver hjälp

Jag ska ställa ut min hund om två veckor på en inoffeciell hundutställning i öppen klass . Jag har ställt honom som liten så detta blir vår andra gång . Men till frågan vad kan man vinna i öppen klass ? Vad behöver man får att gå vidare ? Inga hp delas väll ut till vuxna hundar ? Är det som på riktig utställning att man de visar upp en skylt och om den är röd går man vidare ?

[[Boris Sager]]
1

Hunden kan vinna CK, certificate kvalitet, dvs att hunden bedöms vara av championkvalitet. Den som anses främst av CK hundarna i sin bästa hane/ tik klass får Cert, på Internationell utställning CACIB. Cert och CK hundarna från öppenklassen tävlar sen med Championklasshundarna I resp. Kön om BIR och BIM, Bäst I Rasen, Bäst i Motsatt Kön

_Spike_
1

Okej , tack för ditt svar :) En annan sak jag tänker på är att min hund kan vara lite nervös i början när han är på nya ställen och kan skälla till någon gång . Detta brukar gå över efter en liten stund , just därför jag vill låta han komma ut mer så det blir en vana för honom och inget konstigt . Men då kan han skälla på någon annan hund om man är för nära , det är jag lite orolig över att man ska tycka han är aggresiv . Men de är han inte , efter en stund bryr han sig inte så mycket för han förstår att han inte kommer gå hälsa och går och lägger sig . Tror ni de blir ett problem ? Man måste ju börja någonstans så han vänjer sig i dessa miljöer .

[[Boris Sager]]
1

Träna på det I förväg och kom till utställningen i god tid, så både du och vovven hinner varva ner. Tror inte det blir något problem. En hund, som däremot är aggressiv och som domaren inte kan hantera är en annan sak, men det är ju inte din.

[[Boris Sager]]
1

Jag glömde det där med " rött band" I kv och kk bedömningen- i USA är det blått band, som gäller. Ja, rött band går vidare :))

AnneN
2

#1 Tror du missade att ts skrev att det är en inofficiell utställning.

#0 På inoffare är det väldigt olika hur upplägget ser ut, en del ger HP även till vuxna och att alla med HP går till final, andra har att alla BIR går till final, en del har gruppfinaler, andra har det inte, så hur det ser ut på just den utställning du ska på är det bara arrangören som kan tala om.

#2 Jag har också en hane som kan vara lite uppvarvad i nya miljöer med andra hundar runt om, mitt tips är att vara på plats direkt de öppnar insläppet på morgonen även om du inte ska ställa förrän senare under dagen, då hinner hunden vänja sig vid omgivningarna och bli lite lugnare innan ni ska in i ringen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[[Boris Sager]]
2

Ja, det missade jag. De kan vara olika eller likna officiella utställningar med öppna klasser, en slags imitering av dem.

Cert ges ju givetvis enbart på officiella utställningar.

Förlåt TS!

[[Boris Sager]]
2

Glömde också säga att det finns andra hundklubbar än SKK klubbarna också: SHK, Svenska Hundklubben har helt andra prisbeteckningar, CAK tex istf cert och olika klassindelningar, Blandis ….

_Spike_
0

Tack för era svar, skönt att få lite bättre koll !:D Okej , då åker vi tidigt till utställningen så hinner han och jag lugna ner oss :) Tror bedömningen började 10 eller 11 , men redan runt 7 kan vara bra att vara där. #7 okej där ser man , trodde bara skk hade utställningar . Man lär sig något nytt varje dag ;) Meningen är ju att vi ska ställa offeciellt om ett år kanske :)

[[Boris Sager]]
0

Håller tassar! Bra att "öva sig" på inofficiella, men ganska skiftande kunskap hos domarna, tycker jag.

_Spike_
1

Precis ska åka på några i år stycken , så man blir varm i kläderna :) Har hört att de kan skifta väldigt mycket , och att det inte är säkert att domaren kan ens ras helt . Man ska inta ta de så allvarligt som på en riktigt utställning vad jag har förstått .

AnneN
3

#10 På inoffare finns det inte krav på att domaren ens är utbildad domare och resultaten registreras ingenstans, så man ska bara se dem som mycket bra träning för en själv och hunden inför de officiella utställningarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

_Spike_
1

Det var en som gammal klasskompis till mig som jag möte en dag när vi var ute och gick då hade hon varit på en inofficiell dagen innan och hon var väldigt chockad . Hennes papillon är på tok för stor sa hon men domaren älska hennes hund så hon fick hp , bir och något mer . Hon ville bara ställa ut för att miljöträning och för att de är en rolig grej . Hon sa då även att sen domaren inte var utbildad utan uppfödare , så då förstår man varför de kan skifta så . Men som du skriver ser vi det som bra träning för oss båda :)

Anna-Helga
1

Fast jag har varit på inoffar där det varit domare som vanligtvis dömer på officiella, så det är nog inte rätt att dra alla inoffar över samma kam… 👍

[[Boris Sager]]
1

Nej, kul att kolla domarlistan om den finns före utställningen,,så vet man ungefär.

_Spike_
0

Okej :) En annan sak jag tänkte på , delas de ut rosett på tränings utställning ? Hörde någonstans att om man får hp får man ev på visa köpa samt om man blir placerad när man möter andra hanar , så om jag skulle bli placerad där får man köpa den rosett då ? Men bim , bir och såna rosett får man eller ? Man är la lite löjlig , men tycker de är lite roligt med rosetter ;)

isblixt
0

BIR/BIM brukar man få direkt i ringen, hp delas ut ibland i ringen men annars finns det oftast möjlighet till att köpa hprosetter samt placeringar 1-4.

_Spike_
0

Okej , tack :)