Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettofftopic
Läst 1684 ggr
Anna-Helga
4

Patellaundersökning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Känner mig så glad och lättad!  Båda mina unga tikar är patellaundersökta och ingen av dem har patellaluxation!  Så skönt att få det bekräftat och på papper!

[[Boris Sager]]
1

Vad härligt!

Så mycket roligt som händer här!🙂

Amandla
1

Grattis! Det är en stor lättnad när hälsokontrollerna är ua 🙂Ögonlyser man chihuahua? Eller är det något annat som ska göras innan eventuell avel?

Anna-Helga
1

Enda kravet på Chi är känd patellastatus och rekommenderat att föräldradjurens sammanlagda resultat inte överstiger 2. Lite lamt kan jag tycka. Och ögonlysning är det fler och fler som gör men det är frivilligt.

Amandla
0

Tack 🙂Hur skulle du vilja att det var då?

[[Boris Sager]]
1

Jag svarar från min synvinkel: Jag skulle önska att så fort det fanns konstaterat Patellaluxation, även grad 1, eller åtminstone 2, så skulle den hunden inte gå i avel. Yorkshireterrier är ju också en ras, som drabbas och PL är något oönskat i alla fyra graderna.

Amandla
1

Ok. Så länge inte avelsbasen är för liten funkar det ju, ärftligheten är inte fastställd heller än.  Svenska Pudelklubben skriver så här om patellaluxation hos pudlar:

"Drabbade hundar bör (skall) inte gå i avel. Man bör välja sina avelsdjur ur så friska kullar som möjligt. SPKs uppfattning är att frekvensen av sjukdomen är låg bland våra hundar, men naturligtvis skall man iaktta ovanstående regler ändå."

Problemet är att långt ifrån alla uppfödare patellaundersöker sina hundar… lite av "det man inte vet behöver man inte ta hänsyn till" och "det är faktiskt inga krav på det" kan man mycket väl få till svar när man frågar om en pudel är undersökt. Nä, inget krav finns men jag tycker det hör till det man bör veta om sin hund innan man avlar på den.

[[Boris Sager]]
1

Nej, det låter ju rimligt. Men på ett sätt är det som att stoppa huvudet I sanden: Det man inte vet behöver man inte ta hänsyn till. Eg. Ganska lätt att kolla ev. Patellalux själv men måste ju us av vet. för dokumentation. Nej, ärftlighetsgången inte klar, men mycket trolig.

Amandla
2

Strutsbeteendet finns lite varstans, det är rätt tröttsamt. Särskilt när man har så stort ansvar som man har som hunduppfödare, det kan drabba både ens egna avelsdjur, sålda valpar och deras köpare. Både rykte och pengar står på spel, och då väljer folk att blunda? 🤦‍♂️Ja ja, jag kommer aldrig att förstå mig på alla..

[[Boris Sager]]
0

Exakt! Önskar att fler tänkte på ansvar istället för pengar!