Vilken hund är vinstrikast?
Hade en intressant diskution med en bekant för några dagar sedan. Låt oss säga att Anna har en ras där de sällan finns konkurenter och finns de det är de max 1-5 i samma ras anmälda. Annas hund vinner då o då BIR men har aldrig på 6 år blivit placerad i gruppen och har fleralet VG och till och med G. Annas hund har heller aldrig blivit BIR om de finns konkurenter av samma kön med.
Peters hund som är lika gammal är av en mer populär ras där konkuransen alltid är hög. Allt mellan 20 - 100 hundar. Peter kan räkna på ena handens fingrar hur ofta hans hund blivit BIR eller BIM men vid BIR alltid placerad i gruppen men aldrig i BIS. Två VG som ung annars bara exellent och de senaste 2 åren alltid CK och ofta placerad i bästa hane/tik och klassvinst.
Jag anser då att Peters hund är vinstrikare än Annas trotts att Annas hund har betydligt fler BIR och BIM. Hade Peters hund varit själv i sin ras hade den ju också blivit BIR på varenda utställning eftersom hans hund fått CK.
Min bekant håller inte alls med o tycker att man enbart kan "räkna" antalet BIR. Hur ser ni på det hela?
PEters hund om du frågar mig
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Man kan räkna poäng, 10 poäng per BIR, 5 poäng på BIM. 2 bästa tik/hane 3 poäng. 3e bästa 1poäng. +Slagna hundar. BIR hund räknar alla slagna hundar, BIM hunden räknar dem i sitt kön. Lätt :-)
Peters hund.
Vi är rörande överens, Peters hund! Man kan inte bara räkna BIR. Måste också ta med konkurrenter.
Håller med ovanstående om att Peters hund är den hund som är mest vinstrik. Konkurrens är tyvärr något som räknas bort oavsiktligt ibland. "Min hund blev BIR" "Min med!" Sen är det oftast klarsnackat. Dock betyder det inte att hundarna är lika bra. Om den ena "slog" 45 st konkurrenter och den andra 3 st så är det enkelt att avgöra vilken som vann med mest prestige :)
Peters hund 😀 Det var exempelvis 79 långhåriga chihuahua i Köping i helgen. Det som är roligt är att det finns många fina chihuahua. Baksidan är att det är oerhört svårt att någonsin placera sig. 😊
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Sen får man kolla hur standarden är, vissa raser har en bra standard, vissa har en superdålig! Sett en bedömning av 10 hundar, 1 champion fick CK. Alla hundar var över 9 månader. Vad säger man då? Då är de väl en hög konkurrans även om antalet är få?
Alla hunddomare är tyvärr inte "domarchampions" heller. De går ibland efter "sin egen rasstandard". Dock är detta också ett vedertaget sätt ju att använda sig av, när ens hund inte fått den kritik ägaren förväntat sig. O, du härliga utställningsvärld!
Håller med, tycker Peters är vinstrikast, framförallt iom att det gick bättre för hans hund i kvalitétsbedömningarna.
Tass Josephine