Prestationsångest
Jag kommer troligtvis köpa hund framöver. Hon är redan Se Uch men har inte ställts sen förra året, pga bla valpar. Hon kommer från en väldigt känd kennel, (enligt mig iaf) Jag själv är helt ny på detta inom utställningar, har väl ställt på 3 inoff, och då på Junior handling, aldrig i de "riktiga" ringarna. Men jag vill ut i ringarna, och iaf jag tycker att det är bra att börja med en hund som redan vet hur det går till, så man själv blir lite varm i kläderna. Men! Det känns som att bara för att hunden är champion och från den kenneln, så kommer jag att ha alla blickar på mig, med diverse tankar/kommentarer. Kan det vara så, eller går det endast efter hunden, eller hur brukar Tankarna gå om andra på uts? Vet ni nåt sätt man kan bli av med dessa tankar?
TS, det är ju domaren, som bedömer hunden och han/ hon ska inte ha tillgång till utställningskatalogen. Vad andra utställare ev. skulle tycka om din hund har ingenting med bedömningen att göra.
Jag köpte nyligen (Dec2014) en vuxen hund från ett känt ansikte. Denna 4 år gamla hanen var redan champion flera gånger, Vinnare på massor av utställningar och även Europa Vinnare, likaså Junior Världs Vinnare. Jag hade en stor press på mig att prestera, även om jag är en mycket van utställare är det annorlunda med en vuxen hund som är tränad på ett annat sätt. Men vi tränar nästan varje dag, både socialt och utst. Allt för att vi ska bli ett team. Jag hör hejarklacken utanför ringen när jag springer in i finalen, och vet att ganska många människor kollar. Pressen finns även från mig själv, som vill prestera med min nya hund. Därför åker vi på alla utställningar jag kan komma över. Nu har jag även lyckats plocka 2 championtitlar till på honom, dock syns de knappt i hans långa lista. Menmen ;-)
Åk på träningar tillsammans med din hund! 😀 Det finns på flera ställen och det stärker en eftersom man då får lite koll på hur man visar sin hund och hur hunden fungerar i utställningsringen. Ställ ut på någon inofficiell utställning sen for att prova och när ni är varma i kläderna tillsammans så kör ni bara utan krav på prestation utan för att det är roligt! 😀
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua