Champion. nu då?
Jag känner mig fortfarande ganska ny på detta med utställning (har ställt i 1½). Min enda hund blev svensk champion förra helgen och nu känner jag… nu då? Är det slut nu? Det är ju roligt!
Hur fungerar det att ställa en hund som redan är champion? Är det vanligt att folk gör det? Jag antar att man fortfarande kan få CK?
Jag kommer ju inte "jaga" utställningar som jag gjort hittills (det blir för dyrt) men jag är fortfarande intresserad att ställa ut några gånger per år. Men i så fall bara större utställningar eller specialutställningar.
Hur fungerar det att ställa ut i Danmark och Norge? Stämmer det att det bara krävs ett CERT från dessa länder för att bli champion även där? Man blir ju lite sugen på att satsa på nordisk champion i så fall. :P
Javisst, det är bara början! Nu går du och din hund i Championklass och tävlar med alla andra Champions- och med andra CK hundar om BIR I resp. Bästa Hanhunds/ Tikklass Ja, beträffande Norge o Danmark. Så var det åtminstone för mig, då jag bodde i Sverige. Grattis till Championatet!
Haha köp en hund till! 😉
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Krävs det verkligen bara CERT i Danmark och Norge? Inte CACIB?
Nu dröjer det tills efter januari innan min hund kan bli champion, så vi satsar inte på tredje certet förrän då, men jag skaffar ju en hund till nästa sommar så då börjar kampen om igen ;)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
En till hund vore ju bra. Optimalt vore att ta en egen kull och spara en valp. :P Men det är tyvärr alldeles för dyrt för mig. Men åhh vad kul det vore…
Hur är det med CACIB? Får man alltid ett CACIB om man får ett CERT (på de utställningar som utdelar dessa såklart). Eller kan man hamna i den situationen att man får cert men ej cacib?
#5, med risk för att bestämmelserna för Championat förändrats under det senaste året, så kan man enbart få CACIB på officiella internationella utställningar. De anordnas med jämna mellanrum i Sverige och utomlands, t.ex. "Stora Stockholm" , Älvsjömässan. Om hunden redan är fullcertad, så kan den få CACIB om den inte redan är Internationell Champion. Man kan rekvirera Championatsbestämmelser från SKK:s hemsida.
Jo men det var så jag menade (men inser det var otydligt). Att det bara är vissa stora utställningar man kan få CACIB.
Tyvärr kan inte min hund bli internationell champion. Men cacib kan kanske vara kul att samla på ändå? :P Har bara en sån vit rosett…
#3 CACIB leder ju mot Internationellt Certificat, så det behövs inte för att bli Norsk eller Dansk Utställningschampion vad jag vet
Mycket bättre med vit rosett än orange :))
CACIB är ett Internationellt Cert, och kan endast plockas av den hund som står först i placering som är gammal nog (18mån-7år) för att plocka de. Annars vandrar den vidare.
Kan även bara plockas på en Internationell utst.
Är man redan svensk champion, behövs det bara ett (1) cert i danmark, och ett (1) stor Cert alt två (2) små Cert i norge. Plockar man Certen innan hunden är svensk champion, kommer de att räknas ändå och de blir då champion i de land automatiskt när man plockar de svenska. (Tillgodoräknat cert)
Reserv-CACIB räknas om hunden som fick CACIB redan är C.I.B (Internationell Ch)
CERT och CACIB kan plockas separat eller i par, det beror på vilken placering man har och vilka hundar man har framför.
Hoppas detta hjälpte lite 😃