Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikett: allmänt
Läst 2877 ggr
ShitGoose
0

Lära sitt, ligg osv? Åsikter!

Ska få hem en valp som jag bl.a. tänk gå på utställningar med men uppfödaren har gett mig rådet att det inte är någon idé att lära hunden sitt, ligg osv eftersom då det finns risk att hunden sätter sig eller liknande i ringen. Så hon tycker att jag inte borde lära henne det innan hon verkligen lärt sig Stå och att det är det man gör i ringen. Sen, något år senare så kan man lära hunden det om man vill. Vad har ni för tankar kring detta? Jag kan förstå att det kan bli problem om hunden sätter sig i ringen istället men jag kommer antagligen lära henne sitt osv ändå, då det är för mig är något jag tycker en hund ska kunna och det underlättar väldigt mycket.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Lizelda
1

Har hon lärt sig det ordentligt så är det inga problem i ringen, så vida du inte gör det hon förknippar med kommandot :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AnneN
2

Jag ser inget fel med att lära in sitt, ligg och andra kommandon också, de kan ju vara bra att ha i vardagen och även om man vill aktivera hunden med annat än bara utställningar.

Mitt tips om du tycker att utställningsträningen är högsta prio, är att först lära in kommandot stå och sedan då hunden verkligen kan det så kan du börja lära in de andra kommandona.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

VildaVittra
3

Du behöver ju inte lära in att hunden ska sätta sig varje gång då står stilla, för då kan jag tänka mig att det skulle kunna bli krångel. 

Givetvis behöver hunden läras grundlydnad, annars kommer du ju få en best till slut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jaxination
6

Struntprat säger jag! Lär hunden vad sjutton du vill! ;)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

linda88
7

Min hund kunde sitt innan hon kunde stå. Min hund är internationell utställningsschampion. Säger väl vad jag tycker ;)

Jamie+Engla
1

Jag lär inte mina små det, för att jag friställer dem. Men de stora kan, de ställer jag upp för hand (oftast). Planen är att jag och den nya stora hunden ska friställa, men eftersom han sätter sig så ställer jag upp honom. Men vi tränar massor på att friställa hemma nu, hur jobbig han än är 🤪
Dock så kan de små sitt och ligg (ibland).. I soffan/sängen förstår de att de ska ligga när jag säger ligg. Men säger jag sitt till dem när vi är ute, då får jag bara en konstig blick. Typ "Say Whaaaat?" eller "Tror Du På Det Själv Eller?"
Envisa små hundar 😂

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Kelin
1

Jag lärde mina stå först, när det kunde det lärde jag dem massa annat. Dock var jag väldigt noga med att inte använda mig av bara sitt/ligg i vardagen. Använde stå före maten, detta för att jag ville att de skulle vara lyhörda och ej generalisera i ringen. :)

tezzla
2

dom lär sig skillnad och kommando =) det finns ju hundar som ställs ut och tävlar i rally och lydnad mm, mina små tränar weight pull ex, alla säger, men drar som inte hemskt i kopplet på promenad då? 🤪 nej det gör dom inte fast dom både promenerar i halsband eller vanlig tygsele, dom har kommandon och vet när det är arbete, vardagslydnad är bra att ha. så jag håller inte med om det alls

isblixt
1

Min lärde sig först sitt och ligg, sen stå. I ringen friställer jag inte (cocker) så jag har aldrig haft nått problem med att hon sätter sig när jag inte vill. Sen vet hon klart och tydligt skillnaden mellan sitt, ligg och stå, detta tränar vi på lite varje dag för att hon tycker det är vansinnigt roligt. :) Lär din valp vad du vill, tycker jag! :)

ShitGoose
1

Tack för alla era svar! Ja, men jag kommer lära henne några kommandon!
Sen får uppfödaren tycka vad hon vill 😉

#6 Hur lär du att friställa dina? 😃

drika
1

kör på , hon är tillräckligt smart att kunna kommandon och se skillnad dem lär sig fort:)

Hälsningar

Fredrika

Jamie+Engla
2

#10 Det är inte speciellt svårt, när man går är de bara att ta upp handen och säga stopp. Man kan korrigera via kopplet eller att flytta hunden framåt/bakåt lite i taget. Jag tränar så mycket att de går på auto, så tänker inte på vad jag gör. Jag bara gör. Video på när jag tävlar: http://youtu.be/DRVbxc5oFaI

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

ShitGoose
0

#12 Okej! 🙂 Vi håller på att träna lite med det nu!
Kul att få se en video på er, alltid kul att kolla på 😃

Elverpige
3

Jag friställer min eurasier med kommandot "stå".  Vi tävlar även i rallylydnad och snart i lydnad, när vi kör lydnad så vet han att han ska sätta sig när jag stannar. När utställningskopplet är på så vet han vad som gäller. Han sätter sig aldrig i ringen. 

Klart du ska lära din hund de grejer du vill att den ska kunna. Men var tydlig när du tränar! Utställningskoppel på = utställning/utställningsträning, ska du sen träna vardagslydnad så ta av kopplet, rensa hjärnan med lite lek och kör sen det andra 🙂

Lycka till!

Anna-Helga
0

Träna stå precis som du tränar sitt och ligg, hundar gillar att lära sig saker! 😀