"Anmäla" i efterhand?
Var på Borås utställning idag och ställde min Mittelspitz. Och reflekterade över hur många felfärgade hundar där var. Men jag tänkte att domaren vet antagligen detta. Men icke.. Nästan alla felfärgade hundar blev placerade!! Och där är speciellt en hund jag tänker på, en svart hane som hade vita tåspetsar, haka, bröst och bak. Jag har träffat denna personen inna och hon är väl medveten om att hennes hund är felfärgad, men hon ställer ändå ut honom. Men så idag hade hon klippt bort allt det vita på bröstet så det var ett hål in i kragen. Och mycket av den vita pälsen i baken. Sen stod hon även och hoppade och kallade på hunden utanför ringen för han inte höll upp svansen, och när han hörde henne och fick rum på henne så tog han upp svansen. Enligt mig är det tre diskvalificerande fel.. Hur gör man nu? Låter man bara detta passera? Är ny inom utställning och visste inte vart/vem jag skulle säga till? Detta händer tyvärr väldigt ofta på utställningar..
Oj, vad jag forstar kan man protestera till utstallningsbestyrelsen om domslut snett av teknisk karaktar, fel klass t. ex. En speciell protestavgift, som ar dubbla anmalningsavgift tas ut.
Man måste protestera på plats samma dag. Men det kan ändå vara bra att ta kontakt med den arrangerande klubben så de får kännedom om domarens bristande kunskaper, det gjorde jag för ett par år sedan då jag fick höra att en flerfärgad pudel hade blivit placerad på en inofficiell utställning. Flerfärgat är ett diskvalificerande fel på pudel och knappast något man kan missa att se.