Galopperar och passar
Jag har en Storpudel tik på drygt 13 månader och detta är den första hund jag nånsin ställt ut så jag anser mig fortfarande vara ny på utställning även om vi nu ställt några gånger.
Hemma och utanför ringen travar min tik Nyx jättefint, får ofta väldigt fina kommentarer om hur snyggt hon rör sig.
Så det är alltså när vi kommer in i ringen som är problemet… Jag vet att mycket (om inte allt) så är det mitt fel för jag blir ju nervös och vill ju göra rätt för mig! För helt plötsligt så travar hon inte alls fint längre, jag har tur om hon ens travar! Istället börjar hon galoppera och slänger in pass i traven så jag får springa en massa extra gånger vilket säkert bara gör det värre eftersom jag då blir mer nervös eftersom jag vet att hon inte ska springa så…
Jag tycker ändå att jag har blivit bättre med nervositeten! Ju mer jag ställer desto bättre går det för mig och Nyx.
Vi ska förhoppningsvis snart på några ringträningar vilket vi behöver, men jag undrar om ni har några tips här och nu?
Ett problem är ju också att hon tycker det är jättekul så fort vi är flera som springer så det ser hon som en lek och fokuserar bara på dom andra hundar och börjar såklart galoppera…
Senaste utställningen var den bästa hittills resultatmässigt. Excellent med ck och domaren sa att hon gillade Nyx jättemycket men i bästa tik klassen så var det bara galopp och stoj och såklart vinner man ju inte på det haha 🤪
Loke hade precis samma problem i början! Passade och passar fortfarande när han stimmar upp sig. Ju mer man övar desto bättre blir det och om du vill så har vi (jag och syrran) fem hundar du kan träna distraktion med! :))
Träna på att bryta mönster, lägg in volter när de behövs för att bryta passgång. Feån att ni står still gå direkt upp i trav. Vänta inte på att hunden ska först börja skritta och sen trava. Trav direkt, kickstart kallar jag de för ;-) Hjälpte när jag träna boxern.
Jag hade tränat mer med andra hundar på t.ex ringträningar som du sa. Varje gång hon byter gångart hade jag stannat och sen börjat springa igen (med ''kickstarten'' #2 nämnde). Händer det att du drar på lite extra i utställningsringen för att få det överstökat? Be någon filma när ni är inne i ringen och sedan hemma för att se om du gör något annorlunda. Så gör jag inom alla sporter, då kan du sitta hemma och planera vad du skulle gjort annorlunda. Du kan även spola tillbaka och kolla igen! :)
#1 Hade varit toppen, vi behöver verkligen träna bland andra hundar :) förresten är det inte du som skrev inlägget på fb i gruppen? Ser fram emot ringträningarna! :) #2 Tack för tips och förklaring, ska absolut prova på det! :) #3 Det är nästan tvärtom faktiskt att domaren ber mig springa snabbare och då upplever jag det som att Nyx börjar galoppera lättare så det är därför jag inte vill springa för snabbt men domarna ber ju mig ändå… bra tips om filmning, det ska jag göra tack :)
4# Jo det är jagform är inne och kladdar lite till och från! Vi måste dra ihop något inom SNAAR framtid (läs en vecka)! Håll ögonen öppna och lägga förslag när du kan, jag kan i stort sett alltid efter 14 precis som syrran!
Träna på att springa med andra hundar och att hon inte ska galoppera, om hon kommer upp i galopp eller hoppar så gören "halvhalt" alltså en väldigt kort insaktning i tempot och sedan igång igen för att bryta galoppen. Det som gör att hunden oftast passar är att du springer för långsamt så lär du henne att inte gå upp i galopp när du ökar så slipper du båda problemen.
Tänk sen på att hon inte är så gammal och det är mycket bus och hopp i henne än :)
Codeavalone.blogg.se