Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1084 ggr
fredricakarlsson
0

Ny på utställning

Hej. Behöver lite råd och tips.. Jag har en tvåårig Mittelspitz hane som jag börjat gå på utställningar med. Vi har nästan bara varit på inofficiella för att träna. Och allt går jätte bra förutom att han bryr sig för mycket om de andra hundarna. Folk säger till oss att träna på vår kontakt, men vi har bra kontakt i vanliga fall. Han är inte jätte van vid andra hundar och vill väldigt gärna hälsa på alla hundar. Idag var vi på en inofficiell utställning och han skötte sig väldigt bra, förutom att han var väldigt intresserad av en löptik som satt utanför ringen.. Hur ska man få honom att inte bry sig om andra hundar? Han börjar såklart på A så han går nästan alltid först i ringen och vänder sig därför om ibland för han vill hälsa på de andra hundarna. Just då ör det nästan omöjligt att träna kontakt med honom för han vill inte han något godis, och idag med löptiken så satt han bara och tjöt, jag fick kontakt med honom ibland men han var helt uppjagad och ville inte ta något godis.. Tacksam för alla råd och tips! :)

AnneN
3

Träna mycket avslappning, kontakt, mm bland andra hundar, inte bara på utställningar utan även i vardagen. Träna tillsammans med andra som har hundar, tex på någon klubb, träna på platser/tider då du vet att det brukar vara andra ute med sina hundar i området, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kelin
2

Jag skulle störnings träna mer som Anne sa. Inte bara med andra hundar utan en bit från lekplatser, centrum och med andra hundar. Kanske bestämma sig för att en gång i veckan åka ut på en utflykt och störnings träna en stund. Både träna kontakt och passivitet med andra hundar, katter, fåglar, barn osv. :)

Jamie+Engla
1

Vi tränar varje gång vi är ute, bara att höja halsbandet och springa/gå en bit och sedan att man ställer upp. Berömmer och går vidare, de blir en del av vardagen och när vi sen tävlar vet hundarna vad som gäller. Andra grejer tränas vid tillfälle när jag o mamma tränar på vår äng tillsammans med var sin hund. Åker på träningar med ca 10 vänner och även mycket inofficiella utställningar. Mycket och bra träning! Som sagt är de en del av vår vardag, gör ingen stor grej av de hela :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning