Mätning
Det stod på ena utställnings lappen jag fick hem i veckan att "mätning sker 08:45" eller liknande. Och då är min fråga, vid vilken ålder mäter man storpudlar? Eller raser överhuvudtaget? Hur vet man om det gäller ens hund? :)
Unga hundar under 15 mån mäts för dagen vilken storleksklass de skall ställas ut i. Då pudlar har öppen stambok. Efter 15 månader slutmäts hunden och ev. omregistrering sker. Har du en unghund bör du gå på mätningen för en rättvis bedömning. Blir du missnöjd med slutmätningen kan du be om en ny vid nästa utställningstillfälle :)
#1 Tack för ditt svar! Som jag förstått det så är det bara toy/dvärg som har öppen stambok? och jag har gått på 2 officiella redan men hon har inte blivit mätt och ingen har sagt något så var lite däför nu jag började undra. Men då kanske jag får ta och leta upp mätningen innan då för säkerhets skull :)
Ja, det stämmer! Mellan har jag väldigt dålig koll på men är tveksam. Stor pudeln är garanterat helt egen. Vad konstigt, prata med sekretariatet i ringen! Alternativt uppfödare eller annan insatt person. Hur gammal är din hund? Mätning på unghundar är mest för att få en mer rättvis bedömning vad jag har förstått det som! :)
Nej, man mäter inte storpudlar. Inte på det viset som toy-dvärg-mellan alltid mäts mellan 9 och 15 månaders ålder pga den öppna stamboken som gör att valparna registreras som samma storlek som deras största förälder. Att det står om mätning på ditt pm kan vara en standardformulering helt enkelt.
Läs mer hos SPK (Svenska Pudelklubben).
Hemskt ledsen missade helt att det handlade om storpudel.. Selektiv syn :/