tips på kontaktövningar
Hej!
jag ska ställa ut min mammas hund på skolan. Jag har en månad på mig från och med nu för att lära han att stå och trava breve mig.
Och nu till problemet han lyssnar knappt på mig, jag gör små kontakt övningar med honom så som att hålla godiset åt höger/vänster, vänta tills han tittar mig i ögonen osv. Men jag vill göra mer och olika kontaktövningar så att han och jag får ett band!
Han ska ställas ut som en spets, han är egentligen en blandras men hans kropp är mer spetslik och hans huvud e typ schäfer. Ni får gärna tipsa mig och visa bilder på era spetsar som ni ställt ut hur dom står osv!
Får lite panik då jag inte vet hur jag ska få han och vara koncentrerad på mig och inte kolla på alla andra hundar och springa och dra.. samt hur han ska stå bra.
är helt ny i det här med utställning, vill knappt göra detta då jag har skräck för att ''visa upp mig'' men måste då det är en kurs i skolan, och bara jag får koll på det här så kommer det kännas bättre och jag slipper misslyckas helt och hållet.
Det kommer gå super bra! Jag hade tränat lite saker som hunden tycker är kul så att du blir super rolig. Jag hade även belönat hunden när den tar spontankontakt, Träna endast ´´stå´´ små korta stunden, några gånger om dagen med massor av godis! Personligen tycker jag det är snyggast när spetsar står rätt fritt. Öva även på att någon relativt okänd känner igenom din hund från topp- svans.
För att du själv skall få bättre självförtroende hade jag övat bara själv med ''air dog'' hur jag skall göra. Springa alla figurer, sätta mig in i situationen. Men även varje dag eller någon gång ibland ha en bild framför mig där allt går super bra. Mental träning ;)
En hund som aldrig ställts ut kommer inte gå som de i BIS finalen, de gör inte ens hälften av hundarna som ställs ut. Försök ha kul istället. Hoppas jag lyckades hjälpa till lite. Har du fler frågor eller funderingar? :)