Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 3638 ggr
Stormvindh
0

Tändernas betydelse?

Har funderat lite på det här med tänder och hur stor betydelse det har vid utställning, då jag nämligen tror att Storm eventuellt saknar en tand. Nu när hon är 7 månader känns det inte så troligt längre att det kommer växa fram någon ny när alla andra finns där nämligen, men hoppas kan man ju alltid! 

Hur kan det påverka om man ställer ut? Det är en av framtänderna, den närmast den stora hörntanden fram, in mot de andra framtänderna. Den "lite mindre" hörntanden kanske man kan säga? Svårt att förklara, haha. Har nämligen läst både och om detta, att det finns hundar som saknar tänder och har blivit champions ändå, och hundar som blir diskade direkt.

Tacksam för svar! :)

Medarbetare på Vallhundar

Jaxination
0

De kollar ju främst bettet, så tänderna brukar inte spela så stor roll, om det inte är så att hundens tänder sitter trångt osv. Fick den kommentaren av ett antal domare om min tik när jag ställde henne. Och visst har hon det lite trångt i fram på underkäken.

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Amandla
0

Vissa domare är så noga med tänderna att de nästan gräver nere i halsen på hundarna, andra kollar bara lite hastigt så bettet ser korrekt ut… min erfarenhet är att svenska och tyska domare tenderar att vara av den första sorten.

Stormvindh
0

#1 Hade ju varit skönt om det var så för Storms skull! Nu är hon ju ung fortfarande och de är ju i alla fall inte lika noga med valpar! :) #2 Har också läst att främst tyska domare ska vara hårda, eller från andra länder i Europa, men tvärtom om svenska! vill bara inte åka på utställning och sen ändå "inte få vara med" så att säga, haha :)

tezzla
0

Det beror helt på domare. Vissa kollar bett och vissa kollar alla tänder noga. Men det finns många hundar med ch som ej är fulltandad. Det är bara ställa och kanske är det någon domare som ger sämre resultat

Stormvindh
0

#4 Vad skönt! Eller "skönt" och skönt, hade ju gärna ställt ut henne lite för skojs skull så är ju bra om det inte är helt kört iallafall! Tack för svar! :)

Kelin
0

Jag har vart med om båda sorterna. Min saknar dock ingen tand men har väldigt små tänder. Vissa domare kollar super noga i hela munnen, en del lyfter snabbt och kollar så det är korrekt bett och tänker inte mer på det. Är det framtänderna är det större chans att de upptäcker det tyvärr. Dock blev de noggrannare i öppen klass än unghunds klasserna. Men är det en domare som snabbt känner igenom kommer de med största sannolikhet inte bry sig. På rasspecialer är de överlag mycket mer noggranna.

Karolina-H
0

Jag kollade aussiens standard lite fort och det som står om antal tänder är att de ska vara fulltalliga men det tas inte upp som ett allvarligt eller diskvalificerande fel om det saknas någon så då ska inte domaren ta så hårt på det.

Jag är av uppfattningen att om det är ett diskvalificerande fel för en ras, så ska man bli diskad av domaren för annars har denna inte gjort sitt jobb korrekt. Man ska inte kunna komma undan för att en domare är mindre nogrann. Men detta är ju endast om det står i standarden att det är diskande står det inget så är det ju fritt fram att få bra resultat på hunden.

Codeavalone.blogg.se

isblixt
0

Ja, som sagt… Vissa domare är stenhårda, andra kollar bara fort ifall bettet är korrekt. Har varit med om båda delarna, även en domare som de första gångerna sa "bra bett" för att sedan ändra till "tångbett" den tredje gången. Bettet i sig har inte ändrats men så var det också på en inofficiell utställning. Hunden har därefter fått "korrekt bett" så vad den domaren pysslade med vet jag inte….

Stormvindh
0

#7 Tack för hjälpen! Har själv kollat i rasstandarden men eftersom jag är ny på det här med utställning så kände jag inte mig mycket klokare efteråt. Så det nämns alltså inte som diskvalificerande fel? Hade ju varit lite lugnande om det är så.

#8 Låter som domaren inte riktigt hade koll där nä, haha. 

Får hoppas på det bästa, ska på utställning nu på lördag. Nu är hon ju fortfarande ung, så förväntar mig inte att det ska påverka så mycket ännu åtminstone, utan det är väl mer när hon blir äldre :)

Karolina-H
0

#9 precis för Aussien så benämns det inte som ett diskande fel och inte heller som ett allvarligt fel så det är bara att ställa ut så mycket du vill :)

Lycka till!

Codeavalone.blogg.se

Stormvindh
0

#10 - Vad bra! Hoppas att det funkar hyfsat då! Ställer ju ändå mest för skojs skull så det är ju inte hela världen om det inte skulle gå, men kul om det hade funkat! :)

[AnimeV4]
0

Lycka till! 🙂