förberedelse inför utsällning?
Hej!
Vi ska ha en hundutställning på skolan där en riktig domare ska komma. Jag ska ställa ut min brors 3månaders tik som är blandning mellan amstaff 75% och doberman 25%. Hon liknar mest en doberman i kroppen och har lite amstaff drag.
Skulle behöva lite råd angående vad man ska göra innan utsällningen? tex när man ska bada dom med vilket schampo osv. Läraren sa att för att få pälsen glansig just innan man går in med hunden så kan man ta sämskskinn och stryka det över pälsen så att den blir glansig och fin. Vad mer behöver man förbereda inför denna utsällning?
Här är en gammal bild på henne hon har vuxit på sig lite mer nu och har långa fina ben som fortfarande är lite klumpiga :)
Om man ska utgå från en riktig utställning och dess regler. Så kan man inte ställa hundar innan 4 månaders ålder. Jag vet inte hur det fungerar på blandrasutställningar. Men hunden ska ju ha vaccinationsintyg osv.
Eftersom varken dobermann eller amstaff är en trim- eller klippras så är det nog inte så mycket sm behövs. Förutom att träna! Du kanske kan bada hunden innan. Men tror inte schampoosort spelar så stor roll. Det är ju endast på prov, ingen riktig utställning? :)
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Riktig domare? Vem?
#1 jo hon hinner bli 4 månader innan utställningen sker :) och vaccinationsintyg kommer hon ha då de måste hon även ha om hon vistas i skolan så att säga. Men det blir att träna osv innan så! Ja alltså det är som en mini utsällning för våran klass. Men blir samma regler osv som på en riktig :)
#2 jag har ingenaning, det är läraren som fixar det! någon som brukar vara här varje år och köra detta tror jag. (forslundagymnasiet)
Hmm okej. uppdatera gärna när du vet, inte många auktoriserade domare som vill döma blandraser. Blir nyfiken.
jovisst de kan jag göra! det är dock inte bara blandrashundar. mest renrasiga men blandisar får vara med. men hör av mig så jag vet