Nervös inför första utställningen!
Hej! Jag har en tervuerenvalp som nu är 9 mån. Jag ska snart anmäla hrnne till våran första utställning och jag är lite nervös. Tanken är att vi ska gå på den i strängnäs i mars (internationell utställning dessutom) så vi kommer inte direkt börja smått heller ^^ Jag vill ha lite tips och råd helt enkelt då jag aldrig ställt en hund förut. Så lite tips på vad man ska tänka på och hur man rör dig och sp sen ni som har terv får gärna tipsa om hur ni förbereder er inför utställning :) Uppfödaren är intrn utställningsperson men hon har visat hur jag ställer upp vovven inför dommarn och hur jag ska kamma pälsen ^^ Slänger med en bild på tösen också :)
Kom till utställningen i god tid och låt hunden ta in allt och ha tid att lugna ned sig. Tänk på att ta det lugnt och inte stressa, är det något du inte förstår när du väl är i ringen så fråga domaren eller en av sekreterarna. Hitta någon kunnig person utanför ringen och fråga ut dem om allt som händer där inne! 🙂
Kolla på hundarna som är innan er och se hur domaren vill att ni ska springa.
ot men har du klistrat fast stjärnor på henne eller är hon tecknad så?
Det är stjärnor som sitter tillfälligt i pälsen där ^^ Det var den bästa bilden jag hade på hela henne på telefonen :)
Träna en del utan hund i koppel så du själv lär dig rörelsemönstret före du börjar dra i hunden, på så sätt får ni båda mer effektiv träning! Lycka till!
Det svåraste vi haft när vi tränat inför utställning är nog att hon inte ska leka med kopplet och hoppa på mig när jag springer bredvid henne. Men det har vi nästan jobbat bort nu :) Jag ska absolut kolla på hundarna innan mig och så ska jag försöka se om någon jag känner ska dit också som varit på utställning innan som kan vara lite stöd ^^
Våran första utställning blev i stil av katastrof. Skriver de absolut inte för att skrämmas men lärde mig mycket. Valpen var då 5 månader och ovan med den miljön. Hundar och människor gick bra men när de bar in metallburar och vagnar blev han stressad och blockerade när de började prata i högtalare. Han gick så upp i varv att jag inte fick någon som helst kontakt med han. Väl i ringen gick det bättre, sprang fint bredvid och stod still trots stress och fick ett pris. Ta med favoritleksak, absoluta favorit godiset och kanske en filt eller liknande som luktar hem. Var även min första utsln så jag var också nervös :) Och vi fick bra stöd och råd av vana utställare samt domaren. Så ett bra tips är att försök att inte vara nervös det syns på hunden, lugn och komma ihåg att andas, samt att vara på plats i god tid så ni hinner ta in allt innan ringen. Blir hunden nervös hjälpte det lite för oss att gå ut och leka med boll och springa lite. Lycka till! :) Och fin hund du har!