Börja ställa ut
Har små planer på att börja ställa ut min Eurasier tik. Har försökt kolla på olika sidor om hur man ska börja m.m men allt är plottrigt och mest tips till valpar som är från 8veckor.
Min är 7månader med kort tålamod men annars en framåt och glad dam, några tips på hur och vad jag ska börja med ? skriv gärna i vilken ordning ni lärt era hundar alla "steg" :)
Nyfiken tass här ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har fått lära mig ganska mycket via min uppfödare. Så har du god kontakt med din, tveka inte att fråga hen! :)
Jag har fått lära mig efter att jobba fram ett fint friställande, att hunden ställer upp sig rätt utan att du behöver pilla och sånt. Många står med hunden mitt emot sig, men jag har så liten hund, så sitter gärna på huk. Han har tendens till att trycka ifrån med bakdelen lite för mycket. Stadga är också A och O. Hunden ska kunna ha tålamod och stå stilla, och se så fin ut! ;)
Har man bord, gäller främst de små hundarna, så är det otroligt viktigt att skapa en trygghet på just det. Hantering av små hundar är på ett sätt lättare. Domaren behöver inte böja sig över hunden. Träna med andra hundar. Finns många som ordnar ringträningar i vissa klubbar, både brukshundklubbar och kennelklubbar, samt rasklubbar! Så hunden kan ha en hund framför sig och bakom sig utan att bli för ivrig. (Viktigt, av egna erfarenheter, haha)
Hantering är JÄTTEviktigt, jag har sett så många åka ut pga. att hunden avvisat kontakt från domaren, när hen ska kolla tänder och känna igenom hunden. Låt folk du känner få känna igenom din hund, inte överdrivet. Kika tänder osv.
Jag har också fått lära mig den "tysta klickern". Du håller en knuten han framför hundens nos. När hunden står bra släpper du ut pekfringret i luften och belönar. Ha inget godis i den knutna handen dock! :)
Men det viktigaste av allt, släpp nervositeten och HA KUL! Jag har själv sådan prestationsångest att jag låtit folk ställa ut min hund. Men nu har jag lärt mig och släppt det. Vi tog ett CERT tillsammans senast, så det känns som vi hittat varandra!
Kanske blev lite rörigt. Är inte så jättevan med uställningar. Bara ställt ut under detta året än så länge. :)
Skickar med en bild från senaste utställningen. Här skulle dock jag hållt fram handen så han inte tittar upp så mycket, utan mer rakt fram. För som ni ser så får han en kass linje mellan hals och rygg. ;)
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Juste, allt ska vara på skoj, och med valpar får man leka fram det mesta!
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |