Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1361 ggr
LuLeLo
0

Gå fint

Hur tränar man fram ett snyggt gående hos hunden i ringen? Alltså, huvud högt och framåtriktat, hunden i trav med "kraftigt påskjut" och dessutom ska vovven "täcka mycket mark".
Så, hur gör man? Hur börjar man och hur får man upp huvudet rätt utan koppellyft?

Tacksam för tips :)

Tass Josephine

linda88
1

Jag tränade min hund på target. La targeten några meter fram  ( hon kunde trampa på target redan ). Hade koppel på henne och gav henne kommando framåt o sprang bara efter. Då fick jag ju in både driv och fart dessutom höll hon huvudet upp eftersom hon spanade på targeten. Efter ett tag la jag in en vänstersväng dvs flyttade targeten o sen bara flyttade jag den tills jag fått ett helt varv. Började lägga in kommando på hennes tempo och stil. Tillslut tog jag helt bort targeten och kunde springa varv, trianglar och fram och tillbaka med kommando enbart. hela tiden jobbade vi på glädje och "stolthet". efter träning ( när vi varit i ringen ) får hon direkt belöning i form av leksak eller godis de gör att hon fokuserar på sin uppgift eftersom hon vet att belöning väntar.