Rädd för utställningskopplet
Jag håller på att träna min hund inför nästa års utställningar - han sköter sig utmärkt på alla plan, förutom när utställningskopplet är på!
Vi kan träna med vilket koppel som helst, men så fort det blir ett riktigt Utställningskoppel så kryper han ihop, skakar och hyperventilerar. Jag har ingen aning om varför han gör detta då jag haft honom sedan valp och det har aldrig hänt någonting otäckt med just den sortens koppel.
Någon som vet hur jag får hunden att inte vara rädd för utställningskopplet?
För som sagt så är han jätte duktig på alla momenten, men detta försvinner om utställningskopplet används 🤦♂️
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Hur ser kopplet ut? Är det kanske obehagligt kring halsen? För smalt? Många hundar föredrar en lite bredare halsdel ibland kallad "kindness-del" :)
Jag lyfte samma fråga på Hundar.Ifokus
Och kom fram till att jag skall testa att byta koppel till ett bekvämare =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag hade bytt koppel och struntat i alla former av krav på prestation. Mina hundar har endast på sig Utställningskoppel när vi tränar sedan åker det av. Så de blir super glada när kopplet kommer fram då de vet att det innebär massa godis och uppmärksamhet, har aldrig korrigerat i utstälningskopplet utan enbart belönat de bra.
Har tränat en hel del med massa olika koppel, halsband och även i sele nu och tränat ''bara rätt som det är'' när vi är ute för att inte göra det till en stor grej av det hela.
Det plus att träna lite heelwork har fungerat bra, en bit kvar med huvudets hållning men vi gör framsteg =)