Ställa blind hund
Om en hund har av en skada blivit blind på ett öga, påverkar det bedömningen ? Det syns alltså ingen runt ögat utan bara själva pupillen
kissmekate.blogg.se
I vilket syfte vill du ställa ut en blind hund? Dock säger reglerna att sjuk eller skadad hund ej bör ställas ut. Sen finns det väl inget som hindrar dig från att anmäla och ställa ut.. Dock kan en diskutera hur vida det är lämpligt eller ej. Jag personligen hade ej velat ställa ut blind hund. Är det ärftligt eller yttreorsak?
#1 Fast man får väl ställa ut hundar med HD och ED dysplasi?
Ställ ut du TS, så får du se hur det går. Syns det inte på hundens utseende något med ögat så bör det inte påverka bedömningen.
Tass Josephine

#2 Dör handlar det också om etik enligt mig.. Jag ställer ej ut min hund då den har skador, så tror det är högst individuellt… Riktlinjer är ju även öppna för olika tolkningar :) #3 Detta var inte ärftligt så vill du bara ha en bedömning ser jag inga hinder.
Har du inte intyg på att hunden att detta är en skada som uppstått alltså född med normal syn? Tycker man gott kan ställa ut för att få en bedömning kanske en inte en Internationell hundutställning men en officiell hundutställning