När kollar dom på svansen?
Hej! Min pudel har börjat ha sin svans i rätt position så i vår så ställer vi för första gången:) tjoho! Grejen är nu att när han blir riktigt glad så lägger han den över ryggen iaf. T.ex när han gör det är när vi kmr hem efter att han varit ensam, agility och när man springer med honom i ringen, där kommer problemet:( när jag ställer upp honom så har han svansen rätt och jag behöver inte ens hålla i den.. Undrar bara om domarna kollar på svansen även när man springer? Isf känns det inte nödvändigt att betala massa pengar om man ändå diskar sig.. Tacksam för alla svar:)
Det är så himla individuellt hur domare dömer. Den ena tycker hunden är jättefin medans den andra diskar en. Så även om det är ett "stort fel" så behöver det inte betyda att man blir diskad.
Domaren kollar på hela hunden när du springer och brukar även känna på svansen när du ställer upp framför för att känna hur krokig/rak den är.
Luna har krokig svans men har aldrig fått dålig kritik för den. Hon har fått både VG och Excellent på utställningar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"