Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etiketttips-och-råd
Läst 1931 ggr
Catta-
1

Hård domare?

Ställde Lunas kullbror i Eskilstuna idag. Förväntade mig bra resultat då han är så himla snygg och trevlig. Domaren var dock inte så trevlig då hon i princip dök på honom så han blev skrämd och backade undan. Detta hände två gånger. Hon bad mig sedan att hålla honom hårt och tittade snabbt på huvudet men bestämde sig sedan att diska honom. Blev verkligen förvånad då hon inte gav honom en chans alls att lugna ner sig och hon satt sig aldrig på huk för att verka vänligare. Blev lite ställd sedan då detta ändå bara var unghundsklass. Tycker dom ska ha lite överseende?
Var med om samma sak med min hund för några månader sedan men där satte sig domaren sig på huk och lockade vänligt på Luna och då gick det mycket bättre, då gick hon tom. hem med VG.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
0

Jag har vart på flera utställningar var på en som verkligen var livrädd där domaren hjälpte och försökte lugna hunden som även var en unghund. Men tyvärr var han i panik så han fick lämna men domaren sa att dom var välkomna på ringträning för mer tips från honom. Var det en inoff så tycker jag man får räkna med att det kommer en del ovana hundar som kanske inte är van att man dyker på dom. Trist att det vart så med honom hoppas att du tränar lite om detta på honom och att du provar ställa ut han igen nästa gång kanske det är en domare som inte dyker på han så snabbt ;)

Belimas
2

Många domare är sådär tyvärr men man lär sig snabbt vilka man ska undvika, det finns en domare som jag aldrig någonsin kommer ställa för igen inte bara för hur hen är mot utställares hundar som är lite osäkra utan även hur hen är mot sina egna hundar.

linda88
0

Ställde ju Norma för samma domare idag och jag vet inte om jag tycker att hon var för påstridig eller vad man skall säga men väldigt ojämn o konstig bedömning. Min hund fick kritik som hon aldrig någonsin fått o till o med ofta får mycket beröm för.