Måste man trimma?
Ska ställa min 2-åriga aussietik inofficiellt för första gången. Varken hon eller jag har tidigare ställt ut. Egentligen skiter jag fullständigt i resultatet eftersom enda anledningen är att träna inför en officiell tävling (som behövs för korning). Nu till min fråga. Anser ni att jag behöver klippa någonting på henne? Jag vet att hon inte är något utställningsmaterial egentligen men skulle folk kolla snett på en om man kommer med en fullpälsad, helt otrimmad hund till en inofficiell utställning? Om ja, hur mycket och vad tycker ni att jag behöver klippa? Vill klippa så lite som möjligt på hennes fina päls :) Mvh
Australian shepherd ska väl inte trimmas över huvudtaget ? mer än kanske runda till tassarna (klippa bort spretiga strån och överflödig päls mellan tårna om de nu har det). Är det en inofficiell så hade jag inte brytt mig ärligt talat, domaren kanske säger något om det då (om det nu är någon som verkligen kan något om rasen) men då vet man det till den officiella i så fall, annars kolla med uppfödaren om han/hon vet 🙂
Jag håller med #1 jag tror inte att aussie ska klippas och eftersom det är en inofficiell så behövs det inte. Om du sedan vill gå vidare till officiella utställningar så hör med din uppfödare hur man ska göra. Sen kan jag inte så mycket om aussie och hur de ska se ut men jag tycker att din tik ser väldigt fin ut. Stor och maffig den typen av vallhund tycker jag om, sen om det är rätt är något annat :)
Codeavalone.blogg.se
Nae trimma är väl fel ord kanske. Men klipper en del gör man. Bl.a. öron, svans, "rumpa", ben, tassar och under mage vad jag förstått. Tänkte dock bara eventuellt tagit svans och tassar och öron men tror jag skippar det och kör på naturlig skönhet istället :) det är ju som sagt bara träning ! Tack för svar! ;)
Inför utställning brukar jag klippa bort lite överflödigt hår på öronen som bara hänger samt så brukar jag klippa å runda till tassarna, jag klipper bort hår under tassarna så att han inte ska halka om det är t.ex. inomhus och golvet är halt.
Jag tycker hon ser riktigt fin ut på bilden, tror att det skulle kunna gå riktigt bra för henne i ringen! :)