Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettallmänt
Läst 1977 ggr
Mlyy
0

Total nybörjare :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Jag är alltså nybörjare inom utställning. Förra året var jag på Stockholms Hundmässa och tittade och såg lite hur det fungerade. :)

Nu har jag en Sheltie som blev 12 veckor i fredags. Och planerna är att ställa ut henne på Inofficiella utställningar till en början, när hon blivit 4 månader. :)

Så - hur gör man? Vad tränar man på hemma innan? Vad har man för klädsel? Måste man ha speciellt Utställningskoppel?

Ös på med information! :D Tack på förhand!
Bifogar en bild på min tös Zaga också. :)

/Emily

Mlyy
0

Ingen som vill ge några råd? ;p

Karolina-H
1

Vilken sötnos! Det du ska öva på hemma innan är att hon ska kunna stå stilla och kunna springa med dig i trav i ringen. Köp ett utställningskopplet det underlättar när man tränar och är något som hunden måste vänja sig vid att ha runt halsen. När du tränar så sätt halsbandet högt upp bakom öronen så har du lättare att visa att man i detta kopplet inte nosar utan snällt springer med matte :) Det kan även vara bra att träna på att andra människor än du ska kunna få ta i henne, titta på tänder och klappa på henne när hon står still med dig. Lycka till och fråga om det är något mer du undrar :)

Codeavalone.blogg.se

Kitten86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ingen expert men har en bekant som ställer ut en hel del men kan säga detta:
Ett tips är att kolla om någon hundklubb i din närhet anordnar sk. ringträningar. Där kan du få hjälp och tillfällen att kunna träna henne inför utställningar i att både gå och röra sig snyggt, stå på bord, acceptera att andra rör henne (kollar på tänder osv) mm.

Man ställer hunden i speciella Utställningskoppel. Det finns en hel uppsjö av dem. Bra är om du införskaffar dig ett inför träningen så att hon lär sig skillnaden mellan kopplen bl.a Vad gäller klädsel så gäller det allmänt att se hel och ren ut. Har du en ljus hund så kan du ex. ha mörka byxor. Man bör klä sig så att hunden inte "försvinner" i dig så att säga. Många ställer i antingen byxa och kavaj (oftast jeans då) eller kjol och skjorta (ibland med kavaj också).

Jag köpte ett Utställningskoppel när jag var med och tittade när min bekanta ställde ut sin hund. Har en sv/v hund själv så valde ett vitt koppel med blått bling på 😃 Bifogar bild.