Hundutställning iFokus

Hundutställning

Etikettinofficiella-utställningar
Läst 3429 ggr
taylor__lambert
0

Utställningsbar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har en eng cocker hane på 4 år (idag, hahah) skulle vilja ställa ut honom endast för att se hur illa utanför rasstandarden han är, men skulle jag få dålig kritik om han ser ut så här? Notera att jag redan vet att han är, för lång, för hög, kastrerad, och bruten svans. Vet inte om kastrering gör att man inte får ställa ut på inoff?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

linda88
0

Du måste ha ett testikelintyg ifrån veterinären då. Din hund ser dessutom ut att vara i dålig päls och jag misstänker att ni rakat honom? Eftersom han är så "krullig" .

Michaela-N
2

#2 Cockers ser väl alltid ut sådär när de är otrimmade?

taylor__lambert
0

#1 Ja det är sant att han har blivit rakad längs hela kroppen, men har aldrig tagit hunden till frisör då jag inte vet om utställning skulle ha funkat på honom, uppfödaren rakade valppälsen så jag vet inte om han någonsin kan få sin riktiga cocker päls även om vi tar han till frisör. #2 Mja. Vissa individer andra inte, amerikanarna har mer tendens till krull än engelsmännen, på bilden är han helt nybadad utan föning och borstning.

isblixt
1

Det är en jättesöt cocker du har men jag förstår inte riktigt grejen att ställa ut honom när du vet att han inte är enligt rasstandard? :) Jag har varit med om att cockrar i "riktig" cockerpäls får dålig kritik för sin päls just för att den kan vara tunnare än annars och så vidare. Min hund fick kritik för att förbröstet inte var tillräckligt markerat. Och då är hon i utställningsskick! Det var bara det att pälsen inte var tillräckligt "inklippt"..

Prova på en inofficiell utställning så kan du iaf få en kritiklapp! Det är mycket mer avslappnat på en inoff :)

Belimas
1

"Prova på en inofficiell utställning så kan du iaf få en kritiklapp! Det är mycket mer avslappnat på en inoff :)"

Det förutsätter ju då att det är en auktoriserad domare som dömer rasen just då om nu TS är intresserad av att få en riktig konstruktiv kritik på hunden. Är det inte det så är en kritik på en inofficiell inte mycket att hänga i granen.

isblixt
0

#5 Ja såklart :) man kan ju välja sina utställningar utifrån domare. Det finns många som inte har en aning om vad som är bra eller dåligt.

taylor__lambert
0

#4 ja klart det kommer bli inoff, tror visserligen att vi kommer bli utkastade ifrån området, KANSKE, denna hund är lite knepig av sig. Jag vill liksom bara veta om har har någonting som överensstämmer med sin rasstandard, och sedan vill jag veta om hans rörelser är korrekta. Måste man ha röntgat hunden innan utställning? Eller är det kanske bara krav på officiella utställningar, eller bara vissa raser?

linda88
1

Varför skulle ni bli utkastade? Vad menar du med knepig? Finns inga krav på att en hund måste vara röntgad för att ställa ut den.

isblixt
0

Vad menar du med knepig? Har sett många hundar, speciellt hanhundar, som varit riktigt taskiga mot varandra i ringen, och domaren har ändå gett just de hanarna bra placeringar… Nu är detta inte inom cockern men ändå. 

Du kan träna ståövningar med honom, gärna så att någon annan kan gå fram och känna och klämma på hunden under tiden du håller i honom. Låt de kolla på tänderna och även känna "där bak". Upp på ett bord med honom och samma sak där, känn och kläm. Öva med att springa med honom där han ska hålla sig i trav och peppa honom gärna till att få fram ett fint och glatt steg med glad svans. :)

Belimas
1

Var säker på att det är en auktoriserad domare som dömer på den inofficiella i så fall annars är det inte säkert att det som står på kritiken stämmer överens med rasstandarden för cocker.

Som #8 säger så finns det inga som helst krav på röntgen av hund innan utställning, varken på inofficiella eller officiella eller någon ras öht. Det är inför ev. avelsdebut en del raser ska röntgas innan men det har inget med utställning att göra annat än att utställning är en avelsutvärdering.

LuLeLo
0

TS, Klart du kan ställa ut din cocker, det krävs inget mer förutom ett medlemskap i SKK och att han är registrerad där. På en officiell kommer du få kritik från en kunnig domare som kan cocker, men denne domare kommer troligen vara ganska hård och själva stämningen i ringen är stramare än på en inoff. På en inoff kan du inte räkna med samma "rätta" bedömning, domaren kan vara "för snäll" i kritiken. Däremot är domaren ofta mycket trevlig och stämningen god på inoffar :). Det bästa för att få en rätt bedömning av hunden är att gå på en officiell.

Precis som de andra säger, träna din hund i att gå och stå, och i hantering, gärna av främlingar.

Du får ju göra det bästa du kan med pälsen, bada och föna hunden innan utställningen. När du fönar kardar du samtidigt pälsen medhårs, så den blir så rak som möjligt. Man börjar med ryggen, sedan sido- och magbehängen, bröstbehänget och sen benbehängen, tassar och hasor.

Jag undrar också precis som tidigare skribenter, vad du menar med att han är lite krånglig?

Tass Josephine

vallhund
0

På rasspecialer kan man ofta få ställa ut hund utom tävlan för att få en bedömning av sin hund som helhet, även om den har diskvalificerande fel, testikelintyg krävs ändå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

taylor__lambert
0

Han är lite knepig för att han inte riktigt gillar människor, alltid, vissa gillar han och då är han glad, de flesta hatar han och då står han och skäller, ren osäkerhet, har försökt att träna bort det, men det verkar inte hjälpa blir bara värre. :/ Just visitering skulle han inte klara av så bra, det mesta skulle gå fin fint tror jag, men då hans svans är krokig (bruten), och jag vet att den gör ont, så blir han extra sur när man tar just där.

linda88
2

Då skulle jag faktiskt inte utsätta vare sig din hund eller domaren för de. För dig är din hund världens bästa. Om han rör sig korrekt märker du ju själv om inte be någon hundkunnig kolla på din hund i rörelse. Veterinären kan också kolla.

taylor__lambert
0

#14 jo visst är han det bästa jag har. Men man vill ju ändå veta hur han är i övrigt, kroppsbyggnad tex. Skulle vilja hålla på med utställning men aldrig vågat då han varit så som han är ända sen han var en liten skit.

linda88
1

Jag förstår dig men som sagt du vet redan att din hund har flera brister ifrån rasstandarden som gör att han inte kommer gå bra i ringen. Känner du ingen med hundar som du kan få ställa. Många uppfödare som har med sig flera hundar på utställningar vill ofta ha hjälp. Utställningar kommer dessutom finnas i hela ditt liv o den hund du har nu bara en kort tid av det livet. Njut av er tid tillsammans och pröva utställning med kommande hundar även om de är flera år dit.

taylor__lambert
0

Tror inte att jag kommer skaffa hund efter denna. Men man vet aldrig, skaffar jag en ny hund efter denna prins så kommer det ju verkligen vara utställningar och överiga tävlingar som gäller! Med denna kille, mja, nu har jag väl kommit mer till insikt (vilket jag helt hade glömt innan jag startade inlägget) att han måste rehabiliteras för att kunna gå normalt, så jag kan ju inte göra något annat än att bara njuta av den tid han har här på jorden