Hur bedömer man?
Jag kan inget om hundutställningar, det enda jag fått lära mig är hur min hund ska stå och hur den helst ska bete sig under en utställning. Men något jag skulle vilja lära mig är hur man gör en bedömning på hunden?
Många jag träffar brukar ge min hund beröm för hans huvud, de tycker att han har ett vackert huvud - det tycker jag med, men jag älskar ju min hund oavsett hur huvudet ser ut hahaha
Men om man nu gör en bedömning av ex huvudet, vad är det man går på?
Jag har inte riktigt fått svar på detta (iallafall inte så jag fattar) då svaren jag fått är på utställningstermer 🤔
Så jag tänkte - jag lägger upp en bild här och så kanske någon kunnig kunde göra en enkel bedömning med utställningstermer och sedan även förklara vad de betyder för en som är helt borta på detta område!
Nu vet jag att man egentligen vill se hunden live, men detta är mer tänkt att någon kanske kan utbilda mig lite i detta med bedömning inom utställning =)
Här kommer bilder på hunden. (Han är en Italiensk Vinthund)

Huvud från sidan

Huvud framifrån
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Alla raser har en rasstandard - en text som bestäms av kennelklubben i rasens hemland. Rasstandarden beskriver idealhunden o när domaren dömer så är de den dom går efter.
Rasstandard för italiensk vinthund hittar du här - http://sriv.se/wp-content/uploads/2011/08/standard-italiensk-vinthund-fci200.pdf
#1 ok, men hur gör de bedömningen?
Domarna är ju klart utbildade, men de står ju inte med måttband och mäter, går de helt enkelt på ögonmått?
Och hur vet man att man har en chans i utställning?
(om man nu inte har uppenbara fel på hunden, eller fel enligt rasstandard)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Och vad betyder detta?
''Påtaglig konvergens eller divergens mellan skallplan och nosplan''
Domaren går igen hunden. Känner o klämmer o tittar. Mätsticka används ibland för att fastställa mankhöjd. Hittar du inga uppenbara fel på din hund så är de bara att testa. Att ställa ut sin hund är kul så varför inte :)
'Påtaglig konvergens eller divergens mellan skallplan och nosplan"
det betyder enkelt tolkat att området mellan skalle o nosparti skall vara så som de beskrivs i standarden o får inte vara för "plant" eller "markerat" haha svårt o förklara dom orden bra.
#4 ok!
Ja då fattar jag lite bättre hahaha ^^
Han har ett otroligt snyggt huvud ;)
domaren bedömmer hur huvudets helhet ser ut, och din har ett huvud som är väldigt proportionsenligt (passar ihop), han har ett mycket maskulint huvud, man ser verkligen, på huvudet, att det är en hanne. Uttrycket i ögonen är helt underbart, han har en lugn och stabil blick.
#6 Tack så mycket ^^