Pälsen inför utställning
Jag ska ställa ut min American Akita tik och funderar på välsvården inför utställning. Hur 17 får man pälsen att stå ut och vara fluffig som man ser på andra American akitas? 😞
Du badar och fönar tills de är torra :) Tänk på att hunden är helt blöt när du e klar (hela vägen in till skinnet) och att du snabbt fönar hunden HELT torr efter. Man borstar såklart mothårs alltid ;)
Går det bra med en vanlig hårfön? jag har ingen sån där hundfön 😊
SKa jag borsta mothårs medan jag fönar?
Tack för svaret!
Hårfön tror inte jag är den bästa idéen. Du behöver en som klarar av att föna en akita torr. (Vilket är mycket viktigt) Vi har en riktigt bra fön för akitans päls, och vi sitter o fönar i nästan en timme. Vill du sitta ev flera timmar med en hårfön? Visst! Oavsett om du bara borstar eller om du borstar under föning, så ska de vara mothårs. Vi klappar inte ens våra medhårs ;) Jag hade satsat på en riktig fön. Och en kardbordborste (stav?).. klart de bästa! Tänk också på att bada hunden kvällen innan, eller på morgonen om man nu orkar de hahah
Jag tror jag får kolla begagnatmarknaden efter en hundfön då, något speciellt märke du rekomenderar? 🙂
Är nöjd med vår :) den är lätt att föna med, ett lätt munstycke som kommer till överallt och man kan välja Low eller High Speed ;) METRO, Air Force commmander 4.0 Peak Horsepower
Nu har vi skaffat en sån fön :)
Har ni nån rekommendation på schampo/balsam mm som behövs för att få pälsen utställningsfin?
#3 Jag har Bearded Collie, och jag använder en vanlig hårfön, modell lite större. Det fungerar alldeles utmärkt ;) Det tar lite längre tid men det får man ta :)
#6 Esporee eller K9 har schampo och balsam (Nu vet inte jag om Akitan skall användas balsam på, men det finns) för de olika pälstyperna. Själv har jag använt båda, men tycker K9 är snäppet bättre, den gör så pälsen inte blir "flygig" trots att man badar och fönar dagen innan. Men beardisen brukar man normalt bada och föna 2-3 dagar innan utställning, och nu när det är sommar och varmt ute brukar jag låta hunden vara ute och lufttorka i sol och vind, då blir pälsen absolut snyggast :)